Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lojala till Max

Publicerad: 18 November 2009, 10:47

Hamburgerkedjan Max är det företag som ökar andelen lojala kunder mest. Men Ikeas topplacering är ohotad. Det visar mediebyrån Mindshares varumärkesundersökning 3D.


Ämnen i artikeln:

MindshareMcDonaldsMax

Mindshare har frågat 2 500 konsumenter om deras inställning till 435 varumärken. Möbeljätten Ikea har de trognaste kunderna följd av Ica, som backar något i årets undersökning.

Undersökningen genomfördes senast 2007. På de två åren har Hamburgerkedjan Max ökat sin andel lojala kunder med hela 27 procent. Det ger en niondeplats på listan.
– Max har vunnit på sin svenska stämpel och lyckats med sitt arbete med klimatmärkning. Den mest lojala användaren är en viljestark, risktagande 20-24-åring i en mellanstor kommun i Norrland eller i Malmö, säger Peter Wihlborg seniorkonsult och ansvarig för Mindshare 3D i en kommentar.

Värt att notera är att Max därmed har lojalare kunder än McDonald’s som placerar sig på plats tolv. En av de stora förlorarna är Sopny Ericsson som tappar hela 51 procent. Men även de klassiska snaskmärkena Marabou och Estrella har tappat mark.
– I Marabou-fallet har kännedomen om varumärket Marabou Mjölkchoklad minskat ganska rejält. Samtidigt ser vi att Marabous premiummärke med hälsosammare mörk choklad har fått ett uppsving i samma utsträckning, kommenterar Peter Wihlborg.

Varumärkena med de mest lojala kunderna. Källa: Mindshare 3D

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

MindshareMcDonaldsMax

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.