Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lokalt centrum väljer rikstäckande reklam

Publicerad: 10 Oktober 2008, 07:15

Om två veckor slår köpcentrumet Forum Nacka upp portare efter en större utbyggnad. Totalt 29 000 kvadratmeter större. Nu kommer kampanjen som ska locka kunderna. Bakom det nya konceptet står Ambition.


Alla pratar om en lågkonjunktur. Är det rätt tillfälle att bygga ut?
– Det här har varit ett väldigt långt arbete. Totalt har det tagit oss tre år och en månad att bygga om. Så visst tajmingen kunde ha varit bättre men å andra sidan tittar vi långsiktigt. När krisen sedan över och det vänder igen, och det kommer det att göra, då står vi rustade, säger Lotta Moos, centrumchef Forum Nacka.

Kommer ni att överleva till dess?
– Absolut, vi är inte oroliga. Forum föddes 1989 som ett litet lokalt centrum. Den enorma befolkningsökning som sedan varit har vi sedan inte kunnat möta. Kunderna har därmed vänt sig till andra centrum eller in till stan. Vi har hela tiden varit medvetna om det men det var inte förrän nu vi hade möjlighet att göra något åt det. Så nej, vi är inte oroliga.

Anledningen till att ombyggnationen tagit så lång tid beror enligt Moos på att de först var tvungna att bygga om hela garaget.

Kostnaden beräknas sluta på 1,4 miljarder kronor. Då har Forum Nacka ökat från 23 000 kvadratmeter till 52 000 kvadratmeter. En yta där 150 butiker ska samsas med lounger, kaféer, restauranger och ett nytt stort, och enligt Lotta Moos, välkomnande garage.

Forum Nacka satsar också mångmiljonbelopp på marknadsföringen.
– Vi går från att vara ett kommunalt köpcentrum till att bli ett regionalt. Det vill vi kommunicera. Vi kommer att synas i princip all media utom tv, säger Lotta Moos.

Kampanjen, framtagen av Ambition, startar vecka 43 och kommer sedan att gå fram till jul. Reklambyrån har bland annat gjort en ny logotyp och ett helt nytt kommunikationskoncept. Kampanjen bygger på en kollidering av ytterligheter.

– Vi kommer att synas i dagspress, på vepor, bussar och i radio. Sedan har vi också ett samarbete med Metro där personer i aftonklänning och smoking kommer att dela ut saker i samband med öppningen.

Kampanjen går dessutom rikstäckande i Dagens Nyheter och Aftonbladet, varför?
– Vi vill nå ut och berätta om vårt centrum. Dessutom ökar vi nu vårt upptagningsområde.

I annonserna kombinerar Ambition olika delar från centrumet. Bland annat syns en kollision mellan mode och zoo där modellen har kläder från Zara och hundarna kläder från zoo.

– Det är gjort med glimten i ögat. Det ska kännas modernt och tufft med lite attityd. Vi försöker sticka ut hakan lite grann.

Forum Nacka

Byrå: Ambition
 Arbetsgrupp:  Pamela Grönqvist projektledare, Helena von Matérn ad, Daniel Retz/Katja Sener copy, Johanna Svensson produktionsledare, Sofia Åsman originalare
Radio: Delorean
Mediebyrå: Vizeum
Event: Imagination

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.