Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lönebråk på CP+B Europé

Publicerad: 21 Oktober 2010, 11:18

CP+B Europe har drabbats av växtvärk. Enligt källuppgifter till Resumé klagas det på såväl löneskillnader som organisationsförändringar. Byråns cd Gustav Martner förnekar inte att de har haft en tuff tid sedan CP+B köpte Daddy. – I all förändring uppstår friktion, säger han.


Ämnen i artikeln:

CP+B EuropeGustav MartnerDaddy

truefalse

Gustav Martner, cd

Crispin Porter + Bo­guskys Europakontor, CP+B Europe, som för ett och ett halvt år sedan var Göteborgswebbyrån Daddy, har haft en hektisk tid sedan den amerikanska toppbyrån köpte den. En svensktalande webbyrå med 55 anställda vid årsskiftet har blivit en internationell 80-mannabyrå med engelska som arbetsspråk som tar ansvar för all kommunikation i alla medier. Sådan utveckling sliter.

Enligt uppgifter till Resumé finns det ett missnöje på byrån med lönerna efter att nya kreatörer fått högre löner än mångåriga svenska medarbetare. Det vittnas också om kritik mot förändrade arbetsprocesser och internt pitchande.

En del av kritiken känner byråns kreative chef Gustav Martner igen, annan inte. Han förnekar inte att det har gruffats en del internt:
– Det kan man absolut säga. Men förändring skapar känslor, både positiva och negativa, säger han.

Överlag hänvisar han till att byrån har genomgått stora förändringar sedan köpet.
– Folk är mer eller mindre nöjda i alla skeden av ett ­företags utveckling. Ganska många tycker att utvecklingen är positiv men kanske inte alla. Man får vara ödmjuk ­inför att förändring tar tid och är arbetsamt.

När det gäller lönerna vill Gustav Martner påpeka att ”få kreatörer drivs enbart av lönen”. Han känner inte igen att det skulle vara något större lönemissnöje på byrån just nu:
– Det kan säkert stämma, men vi har inte fler lönediskussioner nu än för fyra år sedan. Och vår lönesättning är absolut inte en fråga som jag diskuterar i Resumé.

Han tycker inte att löne­läget i sig har förändrats, där­emot ansvarsläget och tjänste­beskrivningarna. Vilket styr lönerna, medger han:
– Vi har förändrat våra roller och fått större spread på ansvar och kunder. Lönen är kopplad till det.

Gustav Martner förnekar att det förekommer interna pitcher på CP+B Europe.
– Jag tror inte på det så det har vi inte. Däremot tror jag på en kollaborativ process, säger han.

Det innebär att ett dussin kreativa team kan skicka in sina idéer för ett uppdrag till ansvarig cd. De vars idé vinner gör ut kampanjen.
– Det kanske kan ses som intern konkurrens, men det är ett samarbete, säger han.

Arbetet startar i en planning utifrån en brief. Efter strategi­arbetet tar ”rundorna” vid,  där många kreatörer ”kastar in idéer” i diskussionen.
– Då diskuterar vi idéerna och de förändras av det samtalet, säger Gustav Marter, som hävdar att det då ibland blir svårt att veta vem som kom med idén.

Det som har slitit mest på honom är att de oftare åter hamna i ett slags nybörjarroll där de måste lita mer på andras bedömning och gör fler fel. Framför allt gäller det medier som de inte behärskar lika bra som webb.
– Så har det varit för mig i alla fall.

Det mest konkreta gruffet har gällt tidszonerna.
– Det har skapat friktion. Att vissa funktioner i före­taget måste jobba andra tider än förut.

En konkret åtgärd som ledningen har vidtagit är en omorganisation i mindre avdelningar med egna chefer.
– Det försöker vi förtydliga med starka ledarskap. Det är svårt att vara ledare för så många, säger Gustav Martner.

CP+B Europes

CP+B Europes avdelningar med ansvariga ledare
Interactive (gamla Daddy Produktion): Daniel Miari
Creative: Björn Höglund och Gustav Martner
Design/User experience: Christian Knutsson
Content (projektledare, produktionsledare, traffic): Susanna Thorslund Glenndahl
Staben (administration, hr, ekonomi): Ulrika Sjöstrand
Planning: Gavin May

Ekonomi
Omsättning 2009: 45,5 mkr
Personalkostnader: 28,1 Mkr
Resultat: -98 000 kronor

Källa: CPB Europes bokslut för 2009

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.