Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Lönsamhet enda vettiga reklammåttet"

Publicerad: 23 Oktober 2008, 12:30

Delar av juryn i 100-wattaren gick igår ut i en debattartikel i Dagens Media och försvarade tävlingen. Garbergsplannern och bloggprofilen Nina Åkestam gav svar på tal. – Mätparametrarna är inte relevanta för dagens kommunikation, anser hon.


Nina Åkestam bloggar på "Not another planning blog" och är i år ordförande för plannerföreningen APG Sweden. Foto: Camilla Palmblad.

– Kommunikationens effekt borde i de flesta fall mätas i pengar. I dag mäts istället en massa mellanvariabler som i sig inte är särskilt relevanta, säger Nina Åkestam.

Hon hänvisar till rapporten "Marketing in the Era of Accounatbility", där författarna Les Binet och Peter Field har undersökt kommunikationseffekt. Utgångspunkten har varit de deltagande bidragen i den brittiska motsvarigheten till 100-wattaren, IPA Effectiveness Awards. Det författarna kommer fram till är just det att alla dessa olika variabler som ofta mäts eller diskuteras är irrelevanta, det enda vettiga måttet är hur intäkterna har förändrats.

– Problemet är att synen på marknadskommunikation ändras, medan mätmetoderna står still. Om man fokuserar på att mäta resultatet för lönsamheten spelar det ingen roll hur kommunikationen ser ut. Då kan du jämföra pr med event eller med TV-reklam, säger Nina Åkestam.

I debattartikeln i Dagens Media pratar författarna mycket om budskap, vilket också är något Nina Åkestam reagerar på.

– Pratar man klassisk reklam har man oftast ett budskap, men i annan typ av kommunikation är det inte självklart. Vilket budskap har till exempel Cheap Monday när de gör pr? Apple? Google?, säger hon.

Hur lönsamheten ska mätas är dock ingen självklarhet.

– Det är inte helt lätt. Du måste bestämma tidsperspektiv och dessutom kunna härföra resultatet till kommunikationen. Men det är i alla fall mer relevant än mellanmått som budskapsförståelse, säger Nina Åkestam.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.