Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lovade att det inte var en reklamkampanj – RO fäller annons med Anders Bagge

Publicerad: 1 mars 2021, 11:24

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Den redaktionella puffen med Anders Bagge under texten ”Det här är ingen reklamkampanj” räknas visst som reklam. Det slår Reklamombudsmannens opinionsnämnd fast, och fäller reklamen för att inte uppfylla kraven på reklamidentifiering.


Ämnen i artikeln:

ROAnders BaggeAftonbladet

För drygt ett år sedan bytte kvällstidningen Aftonbladet Viktklubb namn till Wellobe, som är en abonnemangsbaserad tjänst med möjligheten att skapa ett anpassat viktminskningsprogram. Sedan dess har den ompaketerade tjänsten synts i en lanseringskampanj signerad IW Edition, men även på Aftonbladets egen sajt. 

Men alla är inte lika nöjda med marknadsföringen. Efter att en person reagerat på en annons på kvällstidningens sajt har reklamen nu fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd då den inte uppfyllt kravet på reklamidentifiering. Fällningen klubbades igenom i slutet av januari. 

I reklamen visas en bild på musikproducenten och tv-profilen Anders Bagge, pekandes mot kameran. I annonsens rubrik står texten ”Det här är ingen reklamkampanj”, och under det texten ”Därför väljer Anders Bagge Wellobe ✓ Stor intervju i lyxvillan”. 

Länken i annonsen leder sedan vidare till ett erbjudande tillsammans med information om tjänsten, som kostar 179 kronor i månaden. 

”Det är reklam och vilseled­ande att påstå något annat”, skriver anmälaren.

Aftonbladet å sin sida hävdar att inlägget med Anders Bagge en integrerad del av tidningens redaktionella tjänst, och därmed inte reklam. 

”Det faktum att det finns material inom sektionen Wellobe som ligger bakom betalvägg innebär inte att Wellobe ska märkas som annons”, skriver de i ett yttrande.

Reklamombudsmannens nämnd drar motsatt slutsats. Även om materialet utformats som en redaktionell puff är det av kommersiell natur, och går därmed att pröva enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.  

”Nämnden finner att en genom­snittskonsu­ment inte omedel­bart upp­­­fattar att inne­hållet är reklam. Att tjänstens namn, Wellobe, finns angivet i texten änd­rar inte bedöm­ning­en. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler”, konstaterar de. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

ROAnders BaggeAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.