Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Love Stockholm 2010 kallar in Prime

Publicerad: 15 april 2010, 12:37

Företagssponsorer ska gå in med 20 miljoner till Stockholms stads bröllopsfestival Love Stockholm 2010. Det lovade stadens kommunledning på en pressträff i dag. Men vilka sponsorerna är ligger man lågt med.


Ämnen i artikeln:

PrimeLove Stockholm 2010

Festivalen Love Stockholm 2010, uppger nu att de fått in sponsorer som satsar 20 mkr. Foto: Christer Lundin

Stockholms hyllning till det kungliga bröllopsparet - festivalen Love Stockholm 2010 - har hittills haft en massa problem. Staden skulle egentligen presenterat program och medverkande för de två veckornas festival redan för en månad sedan. Men då fick presentationen skjutas upp, efter enligt uppgift kaotiska förhållanden i festivalarbetet.

Resumé kunde för en månad sedan berätta att festivalarrangörerna då hävdade att de hade sponsorer till festivalen som i själva verket hade dragit sig ur för flera månader sedan.

Röran i festivalförberedelserna fick stadens ledning att för en vecka sedan sätta in kulturdirektören Berit Svedberg som ny festivalgeneral. Den tidigare, Roger Ticoalu, har nu en roll bara som ansvarig för kvällsarrangemangen på Strömparterren.

Kommunledningen har också kopplat in Prime PR att hjälpa till med festivallanseringen.

På förmiddagen i dag presenterades de delar av festivalprogrammet som är klara. Men av de världsartister som den tidigare festivalledningen pratat om återstod inte mycket.
Brittiska Paloma Faith och svenska Takida är nu de främsta dragplåstren bland medverkande artister.

Stockholms stad skjuter till sju miljoner kronor till festivalen, plus en miljon till nationaldagsfirandet. Festivalen startar just den 6 juni.
– Men det finns ett enorm intresse från företag att vara delaktiga i festivalen, förklarade stadsdirektören Irene Svenonius på dagens presentation. I dag har vi sponsorsintäkter klara på 20 miljoner, men vi för fortfarande samtal med fler företag.

Fast vilka sponsorerna är har de inte gått ut med ännu. Klara sedan tidigare är Arlanda Airport, Ikea och Volvo.
Sponsorssatsningen är känslig, eftersom staden samverkar med Svenska Institutets nya satsning "Brands of Sweden", som ska bli SIs gemensamma koncept för att profilera Sverige och svenskt näringsliv internationellt.
Ett bakslag för Love Stockholm 2010 skulle också innebära ett bakslag för Brands of Sweden.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

PrimeLove Stockholm 2010

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.