Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lowe-avhoppare får tre storkunder

Publicerad: 22 Februari 2012, 13:49

Lowe Brindfors förre vice vd Ulf Ahlstrand (t.h) och byråens förre copy Joakim Wållgren startar ny byrå Ahlstrand Wållgren och har tre storkunder redan från start.

Foto: Pressbild.

Lowe Brindfors fd vice vd, Ulf Ahlstrand, och byråns copy Joakim Wållgren, drog igång en byrå vid årsskiftet – Ahlstrand Wållgren. Den nya byrån har redan hunnit få kunder som Elgiganten på timbasis, Philips TV och Plantagen: – Jag tycker att det finns anledning till självkritik i branschen. Vd:ar piskas med sina kvartalsrapporter och byråerna måste hjälpa genom att komma närmare affären, säger Ulf Ahlstrand.


Ämnen i artikeln:

PhilipsDraft FCBElgigantenBjörn LarssonPlantagen

52-årige Ulf Ahlstrand har ett långt förflutet inom reklambranschen.  Han blev redan som 26-åring vd för Jack Wahl. Han och Jack Wahl sålde  bolaget till IPG år 2000. Affären var villkorad av att Ulf Ahlstrand  stannade kvar fem år inom verksamheten och i samband med förvärvet bytte  bolaget också namn till Lowe Forever.

Bolaget skulle ha en tydlig  inriktning på retail och Ulf Ahlstrand fick ta vd-posten. Denna hade  han i fem år och skickade sedan in sin avskedsansökan till Lowe  Brindfors dåvarande vd, Björn Larsson.
– Han föreslog i stället  att jag att skulle ta timeout på sju månader för att sedan återvända som  operativ chef för Lowe Brindfors i Sverige och deras dotterbolag, säger  Ulf Ahlstrand.

Efter ett par år sade han återigen till Björn  Larsson att han ville lämna bolaget, men då kontrade denne med att låta  honom bli vice vd.

Då Bjarte Eide tog över som vd för Lowe  Brindfors gjorde han återigen klart att han ville sluta och sedan  årsskiftet driver han byrån Ahlstrand Wållgren ihop med den fd Lowe  Brindfors-copyn Joakim Wållgren:
– Jag har drivit egen byrå i 20  år och stormtrivs. För mig var det inte så lätt att gå in under ett  amerikanskt bolag och spela andrafiol, säger han.

Ahlstrand  Wållgren har precis inlett verksamheten, men man har redan hunnit få in  kunder som Elgiganten, Philips TV-division och Plantagen.  En starkt  bidragande orsak är tidigare affärsrelationer.

Ulf Ahlstrand har  arbetat med Elgiganten till och från ändå sedan 1994 i och med att det  låg på numera nedlagda Draft FCB, som från början tillhörde Lowe  Brindfors:
– Elgiganten köper i första hand min tid, medan deras norska byrå har det fullskaliga uppdraget så att säga, säger Ulf Ahlstrand.

Plantagen lämnade Draft FCB för cirka 1,5 år sedan. Här handlar det om att ta fram en helt ny kommunikationsplattform där Ahlstrand Wållgren fungerar som kreativ partner:
–  Vi jobbar högt som lågt, men just nu är det mycket på reklamfilm. Jag  vill inte säga när vi går ut, men snart blir det i alla fall, säger Ulf  Ahlstrand.

Philips tv-division kom till av att Ulf Ahlstrand fick en förfrågan om han ville arbeta med ett nordiskt uppdrag:
–  Philips har brutit ut tv-delen och kör den med ett kinesiskt bolag. Jag  jobbar med deras senior marketing manager i Norden, Joakim Örnstig. Men det  handlar inte bara om att sälja fler tv-apparater, utan också att få  kunderna att köpa mer exklusiva modeller, säger Ulf Ahlstrand.

Ahlstrand  Wållgrens affärsmodell bygger på att skapa en mindre byrå med ett team  med mycket erfarna och kunniga personer inom en rad områden.

Utöver  plockar man även in riktigt tunga specialister som Anna Romson som  ad (dessa personer har naturligtvis också bred erfarenhet inom en rad områden) och Visual ID för olika butikskoncept. Den före detta Weber  Shandwick-vd:n, Anders Nilsson, är inplockad som pr-konsult.

Ulf  Ahlstrand menar att han drivs av en tydlig vision. Denna består i att  hela tiden ta utgångspunkt i kundens affärer och här spelar  kreativiteten snarare en roll som själva verktyget för en förflyttning,  men innebär inte förflyttningen i sig själv:
– Byråerna befann sig  närmare kundens affärer i slutet av 1980-talet och det var också därför  man fick sitta i knäet hos SAS-Jan och liknande. Numera tycker jag att  vi på byråsidan har kommit längre ifrån de verkligen besluten och den  fråga man måste ställa sig är om vi har tillräckligt mycket att  tillhöra, säger Ulf Ahlstrand.

Här pekar han bland annat på att dagens vd:ar piskas med att presentera fina kvartalsrapporter. Här måste byråerna gå in och stöda arbetet på ett bättre sätt än vad som sker idag, resonerar Ulf Ahlstrand.

För  att säkerställa att Ahlstrand Wållgren håller vad man lovar ska byrån  använda sig av en referensgrupp som kritiskt granskar varje jobb. Det  handlar om personer som har eller har haft ledande ställning på olika  företag, men vilka det rör sig om vill inte Ulf Ahlstrand gå in på.

Han drar sig till minnes en händelse så långt tillbaka som 1994.

Då  fick han ett e-postmeddelande från Elgigantens dåvarande Sverige-vd  Fredrik Stenbuch med följande budskap: "Det ni gjorde drev upp  börskursen med fem procent igår."
– Det är naturligtvis länge sedan, men det är verkligen så man vill att det ska vara, säger Ulf Ahlstrand.

Ahlstrand Wållgren jobbar också med bonusdrivna ersättningar för att säkerställa att kunden får vad den vill ha:
– Om en vd säger att insatsen inte har märkts på resultatet är det såklart en smäll på fingrarna, säger Ulf Ahlstrand.

Hur kommer det sig att du blev parhäst med Joakim Wållgren?
– Han är som ett kinder-ägg. Han kan ekonomi, har jobbat som planner och är också kreatör, säger Ulf Ahlstrand.

Men tre önskningar i en. Det går ju inte?
– Haha, jo faktiskt. Jag är idag 52 och han är 32 och han är min energispruta, säger Ulf Ahlstrand.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.