Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lowe Brindfors har inte skapat Coops märken

Publicerad: 19 mars 2008, 15:38

Lowe Brindfors har tillsammans med Coop satt varumärkena Blåvitt, Änglamark och Signum, säger Björn Larsson. Helt fel säger Per Möller, varumärkesdirektör på KF mellan 1994 och 1998.


Änglamark, ett varumärke skapat av Hansson & Co.

Lowe Brindfors har tappat uppdraget Coop. Självklart vill byrån gärna jobba med en ny kund inom dagligvaruhandeln. En av byråns styrka är kunskapen om private labels, enligt vd Björn Larsson.
– Vi har tillsammans med Coop satt varumärkena Signum, Änglamark och Blåvitt, sa han i en intervju med Resume.se.

Men den historieskrivningen håller inte, enligt Per Möller, varumärkesdirektör på KF mellan 1994 och 1998.
– Blåvitt tog vi fram efter fransk förebild från Carrefour. Det utvecklades av KF:s egna byrå Svea och Hasse Brindfors hjälpte sedan till med en re-design. Men han var då på Brindfors Design.

Inte heller Änglamark ska Lowe Brindfors ta åt sig äran för.
– Hela det konceptet utvecklades av en liten byrå som hette Hansson & Co. KF prövade märket och skötte lanseringen.

Signum kommer inte heller från Lowe Brindfors.
– Strategin utvecklade vi på KF tillsammans med branding-konsulter. Förpackningen gjordes sedan av Hasse Brindfors. Däremot har Lowe Brindfors tagit över dem i moget skede och vårdat, det är vacker så.

Lowe Brindfors vd Björn Larsson.
– Jag vet inte vad Per Möller egentligen menar. Ett varumärke är inte bara en grafisk profil, det borde en varumärkeskonsult kunna hålla med om. När jag säger att vi har satt varumärkena menar jag att vi laddat dem med kommunikation under mera än tio år.
– Dessutom jobbade faktiskt vår grundare Hasse Brindfors på byrån under delar av den här perioden då både profil och strategi för kommunikationen sattes tillsammans med Coop.

Fotnot: Björn Larsson och Per Möller var klasskamrater på Handelshögskolan.

Läs intervjun med Björn Larsson: Vi överlevde åtta vd:ar och nio marknadsdirektörer

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.