Reklam
Lowe Brindfors på rätt köl – hoppas på utdelning nästa år
Publicerad: 20 juni 2013, 07:26
Annette Gårdö i Cannes.
Foto: Magnus Helander.
Lowe Brindfors vd Annette Gårdö, som tillträdde som vd för snart ett år sedan, är på Cannes Lions för femte gången i ordningen. Det blev inga lejon i år, men byrån kan trösta sig med att man hittat medvinden igen efter ett år av extremt hårt jobb. – Vi har inte fått skörda frukterna än av det vi har börjat göra med kunderna, det kommer på sikt, säger Annette Gårdö.
MH
Magnus Helander
Resumé träffar Annette Gårdö på onsdagseftermiddagen när hon har en liten stund över mellan seminarier och middag.
– Det är alltid härligt att vara här och få ta del av allting. Vi har många kunder som är här med oss i år, sju stycken.
Cannes Lions innebär några dagar av reflektion och intressanta möten som föder nya tankar och idéer.
– Det är vid såna här tillfällen man har tid och möjlighet att sitta en längre tid med kunderna och teamen och lyfta blicken från det dagliga arbetet och lägga lite planer för resterande delen av året.
Annette Gårdö och Rickard Villard, ECD, har fått Lowe Brindfors på rätt köl igen efter en tung period. Det har krävt en en hel del och våren har varit intensiv med pitchvinster av nya kunder som BMW/MINI och Trygg-Hansa.
– Hela byrån har jobbat väldigt hårt det senaste året, och vi jobbar hårt nu ända in i det sista, en till två veckor till. Många kommer behöva en välförtjänt semester sen för att fylla på energidepåerna.
– Att vi är så många här från byrån i år var inte riktigt tanken från början, men vi vann ju hela UTE-tävlingen, fem personer. Sen vann vi även svenska Young Lions så vi har två av våra yngre kreatörer med oss också. Så vi är ett stort gäng här och det har varit väldigt bra. Det är som sagt mänga som jobbat väldigt hårt och ställt upp mycket så därför känns det jättekul att många har kunnat åka hit.
Är det något specifikt här som du har inspirerats av?
– Vi har kollat väldigt mycket på reklam inom kategorier som kunderna som är med oss agerar inom, mycket filmer men det är få som har stuckit ut. När det gäller seminarier så var seminariet med Conan O'Brien var mer en energiinjektion i humor och skratt. Men ingen av föreläsarna som vi lyssnat på annars har stuckit ut ordentligt. Mesta inspirationen får jag genom att gå igenom och prata om de bästa bidragen.
Hur späckat är ditt schema här?
– I och med att vi är många från byrån och många kunder här så har det varit fullt upp med föreläsningar, tillställningar och annat.
Vad gör ni när ni får tid över till annat?
– Nu har vi inte gjort så mycket annat. Vi har hunnit med några några härliga middagar tillsammans , varit på några tillställningar och sen så har vi mest varit på festivalområdet. Vi har också varit på en IPG-träff kring ett Womens event som vårt nätverk anordnade, om kvinnors roll inom marknadsföring och reklam.
Det blev inga lejon för er i år. Hur känns det?
– Det skulle vara underbart att vinna ett lejon och framförallt för alla de team som jobbat med de inskickade bidragen. Men vi konkluderade också att vi har gjort en fantastisk resa, det har gått otroligt snabbt – det är knappt ett år sedan jag och Rickard (Villard) tillträdde i augusti förra året. Vi har inte fått ta del av frukterna än av det vi har börjat göra på kunderna, en större förändring går ju inte på en dag.
Det finns mycket som är viktigare än priser.
– Till syvende och sist handlar det om att kunderna har förtroende för oss och att vi verkligen kan göra skillnad för deras varumärke och affär med kommunikationen. Men det klart – det skulle ha suttit jättefint med lejon.
– Vi hade inte så stora förväntningar i år, men fick två nomineringar för jättefina jobb. Vi får väl komma hit nästa år och skörda frukterna lite mer av det året som har gått då.
Hur mycket semester får du i sommar?
– Vi tar 3-4 veckor för att ladda batterierna.