Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lowe Brindfors twittrar för att stoppa agan

Publicerad: 14 augusti 2009, 04:31

Dear New Zealand!
Inför Nya Zeelands folkomröstning om barnaga startar svenska Rädda barnen och Lowe Brindfors ett upprop på nätet.
Rösta ja eller nej och twittra fram dina argument.


Med en parallell global omröstning på nätet vill Lowe Brindfors och Rädda Barnen visa vad övriga världen anser om barnaga.
24 av världens 194 länder har i dag ett lagstadgat totalförbud, varav Nya Zeeland är ett sedan ett par år tillbaka. Men nu ska landet rösta om lagen ska vara kvar eller inte. I praktiken skulle utfallet kunna innebära en återgång, något som Rädda barnen vill förhindra.
– Därför har vi skapat en sajt där vem som helst, oavsett nationalitet,
kan gå in och rösta och kommentera frågan, säger Louise Gauffin, marknadschef på Rädda Barnen i Sverige i en kommentar.

Sajten innehåller dels en röstningsfunktion med bakgrundsinformation, dels har byrån byggt in en så kallad twitter-feed som löpande fångar in och uppdaterar Twitter-kommentarer i frågan.
– Sajten fungerar som en digital telefonsvarare som tar emot meddelanden från  Twitter. Ambitionen är att försöka sprida vad folk tycker om barnaga så att Nya Zeeländare kan förstå hur resten av världen resonerar, säger Joakim Norman, AD, Lowe Brindfors.

Ställningen just nu på sajten är att cirka 75 procent vill ha ett förbud, resten vill ha agan tillbaka.
Rickard Villard är CD på Lowe Brindfors:
–Om vi får tillräckligt många röster och åsikter finns det anledning att aktivt hänvisa inflytelserika personer, instutitioner  och medier i Nya Zeeland till resultatet på dearnz.com, säger han.

Arbetsgruppen Lowe Brindfors:

Louise Gauffin, marknadschef Rädda Barnen, Anna Laesta-
dius, projektledare, Mehrnaz Ensafmanesh, planner, Rickard Villard, CD, Henning Wijk-
mark, copy, Joakim Norman, AD, Daniel Isaksson, Flash, Anna Tanser, produktionsledare.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.