Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lowe Brindfors vågade prestigejobb för Guldbaggen

Publicerad: 8 januari 2013, 22:18

Lowe Brindfors jobb för Guldbaggen inkluderar bland annat den nya loggan (se nere till vänster) och inbjudan kom i ett slitet kuvert (ovan till vänster) och innehöll en storyboard över filmåret (höger)

I höstas fick Lowe Brindfors uppdraget att jobba med filmpriset Guldbaggen. Reklambyrån har tagit fram en ny grafisk identitet och en digital plattform. Men också inbjudan till galakvällen. Det slitna kuvertet gjorde många av de 2000 inbjudna gästerna förvånade.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsAnna SernerGuldbaggen

Varje år skickas inbjudan till Guldbaggegalan ut till Sveriges skådespelare, regissörer och andra verksamma i filmbranschen.

Årets inbjudan skiljde sig markant från tidigare år – ett knöligt kuvert med spår av blod, kaffefläckar och en pussmun.

Kuvertet damp ner på hallmattan hos 2000 inbjudna gäster och väckte viss förvåning. I det bruna, slitna kuvertet får mottagaren utöver inbjudan också en förklaring till varför kuvertet ser ut som det gör.

I ett klassiskt storyboard, taget från filmens värld, får man följa just sin inbjudans resa genom det här årets stora svenska filmer – allt ifrån publikmagneten "Snabba cash 2" till kritikerrosade "Blondie".

Hyllningen till årets svenska filmer är en av de centrala delarna i inbjudan. Men också att den är personlig; det är historien om just sin inbjudan som man får läsa.

– 2012 har varit ett bra svenskt filmår, många av våra filmer har uppmärksammats och vunnit internationella filmpris på andra filmfestivaler. Och det har varit mycket debatt, vilket ju alltid är roligt. Jag ville därför gärna att vi inte skulle skicka ut en inbjudan som till vilken gala som helst, utan våga väcka åtminstone lite av den uppmärksamhet filmerna själva lyckats göra, säger Anna Serner, vd på Svenska Filminstitutet.

Lowe Brindfors valde greppet med att inkludera några av årets stora filmer i inbjudan. Faktum är att precis som att svenska filmer rönt framgångar både nationellt och internationellt så har även inbjudan mötts av positiv respons från alla håll.

– Eftersom inbjudan digitaltrycks hade vi möjlighet att inkludera alla 2000 personer som är bjudna i själva storyboardet. Det ger känslan av att kuvertet faktiskt landar i just min egen brevlåda. Säger Rickard Villard på Lowe Brindfors

I förra veckan, den 3 januari, lanserades en helt ny webbplats för Guldbaggen signerad Lowe Brindfors. Sidan kommer innehålla biografier och bilder kring de nominerade och även i realtid integrera flöden från sociala medier under själva sändningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News