Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lowe löste öltillverkares bråk med Jägermeister

Publicerad: 24 oktober 2013, 09:54

Magnus Jensen hamnade i tuff varumärkesstrid med Jägermeister när han ville lansera produkten Jägaröl. Han hade så gott som gett upp när Lowe Brindfors formgivare Calle Reimers erbjöd sig att hjälpa till – gratis. Ölen bytte namn till Jaktöl och börjar säljas via Systembolagets hemsida idag.


Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Entreprenören Magnus Jensen är både jakt- och ölintresserad och ville kombinera sina intressen genom att lansera produkten Jägaröl.

Det  nya varumärket fick godkänt hos Patent- och registeringsverket, PRV,  men det dröjde inte länge förrän Jägermeisters juridiska ombud hörde av  sig och tyckte att namnet var för likt klientens produkt.

– Man  hotade med att det skulle bli dyrt, riktigt dyrt om jag gick vidare med  mina planer. Jag kom i ett läge där jag inte vågade marknadsföra  produkten eftersom jag var osäker på vad det skulle få för konsekvenser,  säger Magnus Jensen.

Han berättar att produkten låg i träda under  två år på grund av hotet från Jägermeister – tanken var att Grebbestads  Bryggerier skulle framställa produkten.

Magnus Jensen uppger också  att Jägermeister hörde av sig till PRV och bad att myndigheten skulle  återkalla varumärket, vilket också skedde.

Han var beredd att kasta in handduken när Lowe Brindfors formgivare Calle Reimers hörde av sig och erbjöd gratis hjälp.

– Jag kunde sätta mig in i Magnus frustration och hur lite han kunde påverka utgången. Därför ville jag hjälpa till, säger han.

Övriga på byrån var inte sena att haka på.
–  Byråns ledning var påhejare av idén så vi tog snabbt ett gemensamt  beslut att jag skulle hjälpa Magnus med design på ny etikett och namn,  säger  Calle Reimers.

Upplägget gick ut på att satsa på namnet Jaktöl i stället.
–  Systembolaget hade tidigare sagt nej till det namnet, men nu tyckte man  synd om oss. Jag tycker också ändå att om man tar fel på öl och en likör så  borde man väl ha druckit sin sista droppe, säger Magnus  Jensen.

Lowe Brindfors satsade i alla fall på en maskulin form med svenska  anor, allmoge, jakt och natur. Man skapade en större familj av etiketter.

Magnus Jensen är oerhört tacksam över den hjälp som han fick,

– Vi hade ju tänkt att lägga ned, men med en ny profil och nytt namn kunde planen ändå gå i lås, säger han.

Jaktöl börjar säljas via Systembolagets hemsidag idag.

Varför ville du att produkten skulle heta Jägaröl från början?
–  Nästan alla människor har sitt ursprung i jägarsamhällen. Man jagade  för att få pälsar att värma sig med och få mat till familjen. Tanken med  Jägaröl var att slå ett slag för det retroperspektivet, säger Magnus  Jensen.

Han berättar att det är han själv som finansierar varumärket och produkten – även om Grebbestads Bryggerier producerar den.

–  Processen kostade en hel del för mig. Det kanske inte var astronomiska  summor, men vi talar i alla fall om sexsiffriga belopp, säger Magnus  Jensen.

Han är redan inne på sitt nästa projekt Slaktsup.

Här är planen att använda Lowe Brindfors tjänster – på vanlig väg.

–  Det är en kryddlikör som är väldigt lik Jägermeister, men jag har inte  hunnit så långt med idén ännu. Vi fick ju en naturlig relation i och med  stödet från dem och då ligger det  nära till hands att anlita deras  tjänster, säger Magnus Jensen.

Här finns information om Jaktöl.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.