Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lowe och Ogilvy i Ericssonfinal

Publicerad: 22 April 2009, 14:51

Lowe Brindfors och Ogilvy är i final. På spel står prestigeuppdraget för Ericsson. Ett rekorduppdrag värt upp till 60 miljoner kronor årligen.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsSony EricssonOgilvy

Ericssonpitchen har varit vårens stora strategiska knäcknöt för reklambyråerna. Forsman & Bodenfors valde tidigt att hoppa av för att de inte mäktade med uppgiften. På de byråer som axlade utmaningen har Ericssons brief gett många sömnlösa nätter. Rekordpitchen som innehåller alla Ericssons reklamkonton uppges på sikt vara värd mellan 40 och 60 miljoner kronor årligen.
– I princip är alla våra reklamuppdrag utom ir under upphandling, säger Ericssons informationsdirektör Henry Sténson.

Tio byråer var inbjudna till den första omgång som sedan sorterades ned till: Lowe Brindfors, Storåkers, Ogilvy, Digitas och Sapient. Resumé kan i dag avslöja att Ericsson har valt ut två byråer som ska ställas mot varandra. De är Lowe Brindfors och Ogilvy. Bägge sägs ha imponerat med klara kreativa lösningar och strategier. Lowe Brindfors har toppat sitt pitchteam med byråns globale styrelse­ordförande Tony Wright som flugits in från London. Han var tidigare chefs­strateg på Ogilvy och låg bakom IBM:s ”Solutions for a small planet”. En ledande reklamare säger att han beskrivs som en av de tre skarpaste hjärnorna i reklamvärlden. Ogilvy har globalt arbetat med flera stora tekniska bolag och har ett imponerande track-record. Samtidigt som Carl-Henric Svanberg äntrade scenen på  Globen i onsdags för bolagsstämman gick Lowe Brindfors och Ogilvy en sista rond med pitchteamet
– Det har varit flera personer från London som har visat upp kompetensområdena på respektive byrå. Allt var av mycket hög kvalitet och inte ett helt lätt val. Att välja mellan de byråer som är kvar kommer att bli extremt svårt eftersom de har gett ett gott intryck bägge två, säger Helena Norrman på Ericsson.

Är det viktigast att byrån kan vara lead från Stockholm eller har erfarenhet av teknisk komplicerade bolag sedan tidigare?
– Det är en jättebra fråga och tyvärr är det så att bägge är viktigt och två av kärn­frågorna som vi har diskuterat med byråerna och jag är inte beredd att ranka dem mot varandra men det är två av de absolut vikigaste kriterierna.
– Vi tittar självklart mycket på villkor och priser så vi har en ganska bred profil på den samarbetspartner som vi söker.

Har du någon favorit?
– Jag har två favoriter och de är de här. De stod ut och visade upp de mest intressanta sakerna. Ericsson räknar med att kunna avsluta pitchen till månadsslutet april–maj.

Satsning på stockholm

Ericssons pitchteam består av bolagets välmeriterade informationsdirektör Henry Sténson, den tidigare JKL-konsulten Helena Norrman, som är chef för den nya avdelningen marknad och intern kommunikation, och Mats Renée, chef marknadskommunikation.
Ericsson har tidigare haft en mängd byråavtal varav flera samarbeten har varit med utländska byråer. Nu försöker man samordna så många uppdrag som möjligt till Sverige och till Stockholm.
Samtidigt försöker man att minska antalet samarbeten och hoppas att byråerna kan behärska fler kompetenser.
Ericssons nya byrå måste räkna med att kunna ha administrera en stor internationell kund och därför bör man tillhöra ett nätverk eller kunna presentera ett trovärdigt globalt samarbete.
På önskelistan över egenskaper som den nya byrån ska ha finns också:
- Högre grad av interaktivitet.
- Sociala medier.
- Högre grad av precision av det externa arbetet.
- Hitta ett nytt förhållningssätt att jobba med varumärket.

truefalse

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.