Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lowe vänder uppåt

Publicerad: 23 mars 2011, 15:30

Efter storförlusten 2009 redovisar Lowe Brindfors åter positiva siffror. Minus 57 miljoner kronor 2009 har förvandlats till plus 3 miljoner kronor 2010. – Jag är mycket nöjd med vår återhämtning. Vi har jobbat hårt och det har burit frukt, säger vd, Bjarte Eide.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsBjarte Eide

truefalse

Lowe Brindfors vd Bjarte Eide har vänt 2009 års storförlust till vinst.

När IPG summerade svenska Lowe Brindfors 2009, gjorde man knappast vågen. I bokslutet för krisåret kunde man se ett underskott om drygt 57 miljoner kronor, inklusive ett rörelseunderskott om 34,9, miljoner samt engångskostnader för personalneddragning motsvarande cirka 22,5 miljoner.

Men, 2010 års årsredovisning, som offentliggörs senare­ i veckan, visar på en positiv vändning för storbyrån.

Efter omstruktureringen till följd av storförlusten 2009, levererar byrån ett rörelse­resultat på närmare 3 miljoner kronor 2010, en förbättring på nästan 60 miljoner kronor, jämfört med föregående år.

Byråintäkten för 2010 landade på över 145 miljoner kronor, en 10-procentig ­ökning jämfört med före­gående år.
– Vi genomförde en för tiden helt nödvändig omstrukturering vid förra årsskiftet. Det gjorde att vi kunde gå in i 2010 med en mer relevant bemanningsstyrka. Vi har sedan, löpande under året, kunnat addera ny kompetens som vi tidigare har saknat. Tillströmningen av större uppdrag har givetvis också bidragit till vändningen, ­säger Bjarte Eide, vd på Lowe Brindfors.

Är du nöjd med resultatet?
– Givet förutsättningarna när jag tillträdde så är jag nöjd. Med några av Sveriges bästa kommunikatörer på plats och ett starkare erbjudande kan det bara bli bättre.

Resultatet före kostnader för koncerninterna administrativa tjänster, så kallade management fees, var drygt 13 miljoner. De koncern­interna administrativa tjänsterna uppgick till 10 miljoner under 2010.

Under året startades också Lowe Black, ett renodlad strategi- och varumärkes­erbjudande, som, enligt Bjarte Eide, redan visar god tillväxt och lönsamhet.

I Lowe Brindfors-gruppen ingår även pr-byrån Golin Harris, som under 2010 visade­ en tillväxt på 27 procent.

Väntar några bonusar?

– Vi avvaktar bonusar till dess vi visar ännu större tillväxt.

En hel del fick gå 2009, hur många har ni nyanställt 2010?
– Under året har 16 personer anställts på Lowe Brindfors. I den siffran ingår inte Golin Harris och Lowe Black, verksamheter som inte berördes av omstruktureringen.

Nya kunder

Under 2010 tog Lowe Brindfors hem bland annat Kraft Foods/Gevalia, Telenor, SCA/Tena och Vitamine Well. Man har dock tappat Skanska, NK och Vattenfall.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsBjarte Eide

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.