Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

LRF tar hjälp av Bert Karlsson

Publicerad: 8 december 2008, 14:13

LRF genomför diskussioner mellan Sveriges bönder och Sveriges konsumenter. Bakom kampanjen står Embrink Design. – Vi har kryddat det hela med olika kända personer, säger Mats Dafnäs, varumärkesstrateg på Embrink Design.


– Hela idén med kampanjen bygger på att Sveriges bönder ska ha en dialog med Sveriges konsumenter. Idag har de kommit ganska långt ifrån varandra. Vi tyckte att det bästa sättet var att göra det fysiskt så vi beslöt oss för samla 25 bönder och 25 konsumenter till en dialog, säger Mats Dafnäs.

Det viktiga för Embrink och LRF var att det skulle bli ett samtal och inte en diskussion.
– Tanken är att båda grupperna ska komma framåt och inte bara försvara sig i sina nuvarande positioner – därav namnet ”LRF Dialogen”.

Allt sker i form av en turné runt om i Sverige under hösten och våren. Samtalen leds av Stina Wollter, känd från P4 Karlavagnen. Dessutom har Embrink knutit till sig en kändis per ort för att locka fler till mötena.
– Vi valde Stina Wollter för att hon är enormt duktiga på att föra samtal framåt. Sedan har vi velat krydda det med kändis. Idag är det Bert Karlsson som är middagstalare. Han talar om sina erfarenheter om skolmat, säger Mats Dafnäs.

Turnén började i mitten av november. Idag är de i Enköping. Förutom Bert Karlsson deltar även Blossom Tainton och Paul Svensson i kampanjen.
– Vi har velat att det skulle finnas tre skäl för folk att komma: att det skulle vara spännande att lyssna på samtalet, att det skulle hållas på ett spännande ställe och att det skulle vara kul att lyssna på en känd person.

Vad har de första mötena gett?
– Målet var att det skulle handla om maten, kulturen och miljön. Efter de första mötena kan man konstatera att det till 90 procent har handlat om maten. Det är det som ligger närmast gemene man. Utöver det har mötena gett två viktiga saker. Dels har bönderna förstått vilken förväntan folk har på det som de gör och dels har det fått väldigt mycket publicitet i lokal media.

Samtalet backas upp av en kampanj i tre delar. En annonskampanj i lokal morgonpress runt om landet och bannerannonsering i samma tidningar, en kampanjsajt där man kan anmäla sig och ställa frågor och följa upp resultatet samt workshopen.

Vad har ni för budget?
– Mediabudget för den regionala annonskampanjen ligger på cirka 175 000 i varje region. Då ingår bannerannonsering. Sedan har vi lagt cirka 300 000 på att bygga och underhålla kampanjsajten, säger Mats Dafnäs. Han tillägger.
– Bannerannonseringen visade sig dock inte vara så effektivt för att rekrytera deltagare så vi testade att spendera 25 000 kronor på Facebook för att rekrytera. Därifrån har det kommit in väldigt mycket frågor och många anmälningar. Det är en jätteintressant erfarenhet vi gjort.

LRF, Lantbrukarnas Riksförbund

Uppdragsgivare: Annichen Kringstad och Åsa Bihl
Byrå: Embrink Design
Varumärkesstrateg: Mats Dafnäs
Ad/Design; Pär Bauer
Copy: Mats Wigh
Planner: Sanna Dafnäs
Projektledare: Richard Ollen
Webcopy: Sara Nydrén
Produktionsledare: Katarina Johansson
Webbyrå: Knutpunkten
Illustration: Fellow Designers

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.