Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Lufthansa flyger sin egen väg med annorlunda kampanjer

Publicerad: 11 December 2015, 15:25

Lufthansa målar löv, ber folk att byta namn och kartlägger flygplatsers ölpriser.

Medan de flesta flygbolagen satsar på bombastiska reklamkampanjer har Lufthansa gått sin egen väg. Annonser på höstlöv, ölpriser på flygplatser och en viss Klaus-Heidi är bara några exempel. – Jag är ganska säker på att byrån hatar oss lika mycket som de älskar oss, säger Magnus Engvall, ansvarig för marknadsföring och försäljning.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmreklamkampanjerLufthansaBurson-Marsteller

När du tänker på Lufthansas kampanjer dyker förmodligen namnet "Klaus-Heidi" upp först. I den vida omtalade kampanjen från hösten 2013 tävlade allmänheten om en enkelbiljett till Berlin samt ett års boende i en 70 kvadratmeter stor lägenhet i Kreutzberg. Vinnaren tog även hem en språkkurs, två inrikesresor och en cykel. För att få vinsten var deltagaren tvungen att byta namn till just Klaus-Heidi. På riktigt.

Efter två månader korades Michael Klaus-Heidi Andersson från Fjugesta som vinnare. Totalt var det hela 42 personer som lade till det genusneutrala namnet i sitt egna, och aktiviteten renderade tusentals artiklar, Facebook-inlägg och tweets världen över. Till det kom en lång rad priser i de största reklamtävlingarna.

Men faktum är att Lufthansas svenska division började gå sin egen väg betydligt mycket tidigare. Medan konkurrenter som SAS och Norwegian har bombarderat marknaden med stora reklamkampanjer har de istället valt att synas genom smalare och – hoppas de – smartare grepp.
– Vi har jobbat med relativt små budgetar på den nordiska marknaden. Då går det inte att pumpa ut massor genom köpt media, utan är man tvungen att göra mer kreativa och galna lösningar för att nå ut, säger Kristina Öström, nordisk marknadschef på Lufthansa.

Flygbolaget var på tå och insåg tidigt potentialen i att jobba med Facebook. Hösten 2011 körde de kampanjen "Relationsresan" där användarna kunde testa sina vänskapsrelationer för att se hur långt de skulle kunna gå. Med noll kronor i mediebudget fick de 129 000 personer att göra testet – en siffra som då ansågs vara en stor framgång.



I februari 2012 lanserade de appen "Anywake", en väckarklocka där ljuden kom från olika platser på jorden. De som gissade rätt stad fick rabatt på en Lufthansa-biljett till destinationen.
– Det var en rätt lång resa innan vi gjorde Klaus-Heidi. Vi har jobbat ihop som team länge och har modet att utmana huvudkontoret ibland. Anywake var en av de första grejerna som vi gjorde, och sedan dess har vi haft ett stort stöd i att göra ännu fler saker som sticker ut, säger Magnus Engvall som är ansvarig för marknadsföring och försäljning på bolaget.

Men för den sakens skull har inte kraven på resultat varit mindre.
– Lufthansa ser Norden som en viktig marknad. Även om vi inte har haft de största budgetarna har de förväntat sig att det vi gör ska generera försäljning. Det har vi lyckats med genom kreativa lösningar, säger Kristina Öström.

Exempel på andra grepp som bolaget har gjort är en e-handel där folk kunde köpa modern konst. I priset ingick en resa till Berlin för att hämta upp verket. De har också kört en webb-tv-show med David Sundin där han med hjälp av experter från Sverige, Norge och Danmark "delade med sig av sina kunskaper i förhandlingsteknik".

Lufthansa delar upp sina aktiviteter i storleksordning, där de största tas fram med hjälp av deras byråer DDB och Burson Marsteller medan de mindre skapas internt, i vissa fall med mindre byråassistans. Inför oktober-fest i höstas släppte de "Lufthansa Beer Index" som visar skillnaderna i ölpriser bland flygplatser och variationen i ölkonsumtion i Europa. Ett grepp som skapade flera muntra reaktioner.
– Det var ett typiskt "mellanprojekt", en ren och skär inhouse-idé som vi gick till byrån med för att göra ut. Eftersom vi är ett tyskt bolag pratar vi om Oktoberfest varje år av naturliga skäl. Vi är också nästan helt ensamma om att flyga från Stockholm till München. Men det gäller att hitta nya sätt att prata om det, och inte bara visa bilder på besättningen i klassiska folkdräkter, säger Magnus Engvall.

Kristina Öström fyller i:
– Vi är ett av få bolag som fortfarande har gratis mat och dryck ombord. Indexet visar att den billigaste ölen finns på Münchens flygplats, men i luften är den gratis hos oss.

// <![CDATA[ (function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = "//connect.facebook.net/sv_SE/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3";  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk')); // ]]>

Posted by Lufthansa on den 26 november 2015When the leaves are fallingFeeling the autumn chills creeping up? Well, we've got a few leafy leads for you to find the sunshine! Discover our new sun destinations at lh.com.

I den senaste kampanjen valde Lufthansa att gå ut i Sommarstockholm och måla löv på träd i Stockholmsparker. Budskapen om bolagets soliga destinationer syntes först när löven gulnade och föll till marken på hösten. Det hela mynnade ut i en film som har spritts i sociala medier.
– Det är ganska stor press på oss att skapa försäljning, och vi är inte ensamma på att flyga till de här destinationerna. Då gäller det att krypa innanför skinnet på konsumenterna för att de ska lägga oss på minnet. Och det gör vi med den här filmen, till skillnad mot om vi bara hade skickat ut ett nyhetsbrev om dem. Det blir trevlig underhållning, säger Kristina Öström.

En aktivitet som inte har rapporterats i branschmedierna, men som synts i sociala medier, är ett gäng gråa collagetröjor med Lufthansa tryckt över bröstet i vintagestil. Syftet med dem var att uppmärksamma flygbolagets långa historia, och samtidigt bygga lojalitet i viktiga målgrupper.
– Det var verkligen "low scale", och en idé som kom till inhouse. Vi tillverkade 565 tröjor av högsta kvalitet som vi sedan gav bort till utvalda personer. Vi är ett av världens äldsta flygbolag, och tröjorna var ett sätt att plocka fram värdet i det. Vi ville göra en snygg reklamtröja som som visade att vi odlat stil och finess genom åren - en modern klassiker. Den har verkligen blivit uppskattad, vi får fortfarande mail från flera som undrar var man kan köpa tröjan, säger Magnus Engvall.

Ett foto publicerat av Jessica Almenäs (@jessicaalmenastv4) Okt 31, 2014 kl. 5:27 PDT

Att arbeta på det här sättet istället med begränsade budgetar i hård konkurrens är utmanande. Inget går på rutin, utan nya idéer måste hela tiden till för att fånga målgruppernas uppmärksamhet. Samtidigt blir jobbet mycket roligare och engagerande, menar de.
– Det går inte att bara skapa en galen idé, vi är trots allt ett tyskt bolag med kpi:er att möta. Alla säger att det krävs en modig kund för att lyckas, men det handlar lika mycket om att våga utmana byråerna du jobbar med. Vi vill tro att vi har vuxit som köpare, säger Kristina Öström.

– Jag är ganska säker på att byrån hatar oss lika mycket som de älskar oss, inflikar Magnus Engvall.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.