Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Lysande reklam

Publicerad: 27 oktober 2011, 19:56

Stockholms vackraste ljusreklam är utsedd. Den klassiska Tuloskylten vid St Eriksbron tog hem förstaplatsen.


Sedan 1959 har Tuloreklamen vid S:t Eriksbron lyst upp tillvaron för många stockholmare. Trots att Tulo-tabletterna sedan länge har varit frånvarande på marknaden har Cloetta, som tagit över varumärket, hållit skylten tänd.

Nu har neonreklamen blivit korad till den vackraste ljusskylten i staden. Tävlingen som arrangeras av Stockholms stadsmuseum avgjordes via en omröstning på museet och dess facebook-sida. Andra nominerade skyltar var bland annat Victoriabiografens och restaurang Tennstopets.

Under mitten av 90-talet var neonskylten i gravt behov av renovering och Cloetta hade planer på att ta ner den från fasaden. En folkstorm uppstod och en mängd politiker blev involverade i debatten. Skylten, menade man, var ett kulturarv som absolut inte fick försvinna och Stockholms stad bidrog till renoveringen.

Juryns motivering lyder: ”Tulo är klassisk ljusreklam, en animerad lekfullhet med smakfullt trillande tabletter, till glädje sedan mer än femtio år. Tulo är en omistlig ljuspunkt i Stockholm.”

Andreas Ekegren

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.