Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

M&C Saatchis första kampanj för Eon

Publicerad: 13 november 2015, 15:17

Eons mediebudget ligger på 15 miljoner kronor för kampanjen.

Med en omfattande varumärkeskampanj vill Eon visa på transparens och vikten av förnybar energi. Bakom kampanjen står el- och energibolagets nya byrå M&C Saatchi.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiEon

I somras stod det klart att M&C Saatchi blir ny byrå för Eon efter att Forsman & Bodenfors tappade uppdraget. Med en mediebudget på 15 miljoner kronor satsar de nu på en omfattande kampanj med start i morgon, som ska pågå fram till och med januari 2016.

– Kampanjen har fokus på vår resa mot förnybar energi. Bakgrunden är att bolaget för ett år sedan delades i två med en del för storskalig produktion och en annan för konsumentvänliga försäljningsalternativ. Under året har vi jobbat mycket med att få fram vad våra kunder vill ha och varför är vi attraktiva som bolag, säger Yvonne Borg, kommunikationsdirektör på Eon.

Kampanjen kommer att synas i alla stora tv-kanaler, i dags- och kvällspress, i digitala kanaler och på sociala medier.

– Vi gör redan bra saker för ett samhälle med förnybar energi. Nu kommer vi ha högt fokus på att prata om de saker vi gör inom vindkraft, solkraft och hållbara transporter. Där har vi jobbat länge med biobränsle, säger Yvonne Borg.

Till kampanjen hör också hashtaggen #bytenergi som ska uppmana befolkningen att byta till sol- och vindkraft. De som redan har en solenergiförsörjning kan ladda upp det, för att andra sedan ska kunna följa utvecklingen av lokala initiativ på en digital karta.

– M&C Saatchi har kommit igång alldeles glimrande. Det här är det första vi gör tillsammans, och det känns skönt att få in en ny part i den nya varumärkeskampanjen, säger Yvonne Borg.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiEon

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.