Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

M&C Saatchis Norgeflirt

Publicerad: 5 januari 2015, 16:08

Annonsen "The flag of flags"

På nyårsafton körde M&C Saatchi ut en annons för flygbolaget Norwegian – som fått stor uppmärksamhet på Twitter. – Med tanke på dagens fokus på digitala medier kan vi inte minnas när fick så mycket positiv feedback för en printannons, säger Bjarte Eide, vd på byrån.


Ämnen i artikeln:

NorwegianM&C Saatchi

Annonsen är skapad för print och består av en norsk flagga med priser på. För att dramatisera Norwegians utbud skapade M&C Saatchi en enkel printannons.

– Norrmän är otroligt stolta över sin flagga och Norwegian är otroligt stolta över sitt ursprung. Därför använde M&C Saatchi "The flag of flags" för att skapa en annons som inte skulle kunna komma från något annat flygbolag än just från Norwegian, säger Bjarte Eide.

Annonsen gick som uppslag i norska Verdens Gang (VG) och Aftenposten på nyårsafton, men Bjarte Eide utesluter inte att den kommer att gå igen.

Vad tycker ni att utmaningen är med att skapa printannonser i en alltmer digitaliserad bransch?
– Printmediet ger fortfarande fantastiska möjligheter, men idén måste vara brutalt enkel och relevant för att ge impact. Oavsett om det är en pluggannons eller ett uppslag kan man alltid vara kreativ, och rätt idéer kan såklart alltid bli digitala, säger Bjarte Eide.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

NorwegianM&C Saatchi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.