Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

M debatterar efter kritiserade filmen: ”Så ser verkligheten ut”

Publicerad: 16 Februari 2018, 06:08

Ur moderaternas film.

M slår tillbaka mot kritiker av Göteborgsfilmen, SR fälls efter att en mormor känt sig kränkt och H&M:s kris fortsätter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerTwitterFacebookSRModeraterna

Resumé har i flera omgångar rapporterat om den kampanjfilm från Moderaterna i Göteborg som visar bilar som brinner. Filmen har mötts av kraftig kritik, dels för svartmålning och populism men också för att bilen som brinner i själva verket inte befinner sig i Göteborg, utan i Kanada.

Efter kritiken har det funnits en del olika åsikter inom Moderaterna. Partiets kommunikationschef Hampus Knutsson har tidigare sagt att han tycker det är problematiskt att bilderna kommer från Kanada och inte Göteborg och att han hoppas partiet inte gör samma sak igen. Men Moderaternas biträdande kommunalråd Hampus Magnusson tyckte snarare att den kritik som framkommit om bilen var en ”pseudodiskussion”.

Nu skriver han tillsammans med Göteborgsmoderaternas tillförordnade ordförande Axel Josefson och riksdagskandidat David Josefsson en debattartikel i Expressen där de i samlad trupp bemöter kritiken mot innehållet.

”Kritiker har menat att vi i filmen skulle använda samma retorik som Donald Trump och att vi lägger oss bredvid Sverigedemokraterna åsiktsmässigt”, skriver trion och fortsätter:

”För oss är hela den här debatten tyvärr illustrativ för att de som kritiserar oss för att förenkla eller förvanska själva gör just det. Det är positivt att vår film fått sådan enorm spridning – betydligt större än vi trodde den skulle få – men vi hade hellre fått kritik för att människor inte höll med oss i de lösningar vi presenterar. Nu handlar debatten i stället om att den brinnande bilen står i Vancouver i stället för i Göteborg. Trots att bilbränder är ett reellt problem i Göteborg.”

Därefter hänvisar de till att antalet skjutningar och bilbränder i Göteborg har eskalerat de senaste åren.

”Att berätta hur verkligheten ser ut är inte att svartmåla”, konstaterar den moderata trion slutligen.

H&M:s kris fortsätter: aktien fallit 18 procent sedan årsskiftet
Den senaste tiden har varit tuff för klädjätten H&M. Inte nog med att det stormat kring företaget i media, senast med rasistanklagelser efter barnplagget ”Coolest monkey in the djungle” så har kedjan också varit sen med sin e-handel och inte kunnat locka kärnkunder till butikerna. Under onsdagen presenterade H&M sin framtida plan för lönsamhet, men det gjorde inte att aktien, som fallit med 18 procent sedan årsskiftet, kom på fötter igen. Bolaget stängde med plus tre procent under gårdagen. Men oron kommer att bestå, tror analytiker.

Facebook och Twitter får kritik från EU
De amerikanska sociala mediejättarna har tagit steg mot att följa EU:s konsumentlagar. Men Facebook och Twitter är fortfarande på efterkälken och har inte gjort allt som krävts. Det hela rör sig bland annat om att både Facebook och Twitter inte tillräckligt tydligt talar om för sina användare att de har rätt att avsluta sina konton och varför innehåll tas bort. Samtidigt konstaterar kommissionen att Google tycks vara i linje med de krav som konsumentmyndigheter ställt. Det rapporterar Engadget.

Mormor kränkt i sändning – programledare fälls
Det var i programmet Känsligt läge i P1 som SR i somras sände ett program om komplicerade familjeförhållanden. Programledaren intervjuade en annan programledare, som berättade att hon tvingats bryta med sin egen mormor efter att hon behandlat både henne och hennes mamma illa. Det hörde mormoderns släktingar som känt igen programledarens röst, varpå mormodern anmälde inslaget till Granskningsnämnden. Denna har nu slagit fast att programledarens kritik mot mormodern innebar ett intrång i hennes personliga integritet och därför fälls nu SR.

Ny betalmodell på Sydsvenskan
Många medier har framgångsrikt börjat få snurr på sina betalmodeller online, men är fortfarande i en experimentfas. Sydsvenskan, som lanserade sin betalmodell i december 2016, ökade antalet totala prenumeranter med fem procent under förra året. Men nu kompletterar de sin premiummodell med en frekvensmodell, vilket gör att redaktionen kan optimera trafikströmmar och premiumerbjudanden i realtid. Det skriver Medievärlden.

HBO gör serie av kultfilm
80-talsfilmen ”Heathers”, på svenska ”Häxor, läxor och dödliga lektioner”, blir nu serie på HBO. I originalfilmen spelade bland annat Winona Ryder, Christian Slater och Shannen Doherty. Dessa har nu bytts mot bland andra Selma Blair och Grace Victoria Cox. Serien har premiär på HBO Nordic den 8 mars och sänds i tio entimmesavsnitt, skriver TT.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.