Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

(M)-kritik mot Försäkringskassans reklam

Publicerad: 5 November 2012, 07:56

Bild från ena reklamfilmen.

Lowe Brindfors reklamfilmer för Försäkringskassan får kritik från politiskt håll då de uppmanar ungdomar att söka bostadsbidrag.


Ämnen i artikeln:

FörsäkringskassanLowe Brindfors

Lowe Brindfors uppdrag för Försäkringskassan var att dels öka användningen av självbetjäningen  på nätet och dels att vidga målgruppen som söker bostadsbidrag.

Men nu får reklamfilmerna, regisserade av Callboys Johan Kling, kritik för att de riktar sig mot unga  personer, en grupp som enligt Försäkringskassan är den som redan söker  mest bidrag, i stället för att rikta sig mot barnfamiljer som är en  grupp som i mindre utsträckning söker bostadsbidrag trots att de har  rätt till det, rapporterar SVT:s Aktuellt.

Förra året lanserades även Facebook-kampanjen "Förbättra din status" med  bland andra kändisduon Filip & Fredrik. Den kampanjen kostade 3,4  miljoner kronor och Filip och Fredrik fick en halv miljon i arvode.

Moderaten Hanif Bali var i Aktuellt kritisk mot reklamfilmerna.

– Delvis har den en ton som beklagar sig om man har en inkomst och har  ett jobb. Det är såklart beklagligt att man har den tonen. För det andra  har man en väldigt lätt ton på vad de som behöver det här bidraget, att  det är nåt man gör för skojs skull.

Jonas Lindgren, kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, svarade:

–Alla har rätt att ha sin åsikt. Det finns väl inget svart eller vitt,  eller rätt eller fel. Vi tycker det är ganska viktigt att de som har  rätt till bidrag vet det, eller inte.  

–Den tiden är väl lite grann förbi när myndigheter kommunicerade med  massutskick till hela Sveriges befolkning. Nu handlar det om att nå  olika grupper i olika faser i livet, det jobbar vi ganska hårt med, sa  Jonas Lindgren.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.