Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 november 2012, 07:56
Bild från ena reklamfilmen.
Lowe Brindfors reklamfilmer för Försäkringskassan får kritik från politiskt håll då de uppmanar ungdomar att söka bostadsbidrag.
Lowe Brindfors uppdrag för Försäkringskassan var att dels öka användningen av självbetjäningen på nätet och dels att vidga målgruppen som söker bostadsbidrag.
Men nu får reklamfilmerna, regisserade av Callboys Johan Kling, kritik för att de riktar sig mot unga personer, en grupp som enligt Försäkringskassan är den som redan söker mest bidrag, i stället för att rikta sig mot barnfamiljer som är en grupp som i mindre utsträckning söker bostadsbidrag trots att de har rätt till det, rapporterar SVT:s Aktuellt.
Förra året lanserades även Facebook-kampanjen "Förbättra din status" med bland andra kändisduon Filip & Fredrik. Den kampanjen kostade 3,4 miljoner kronor och Filip och Fredrik fick en halv miljon i arvode.
Moderaten Hanif Bali var i Aktuellt kritisk mot reklamfilmerna.
– Delvis har den en ton som beklagar sig om man har en inkomst och har ett jobb. Det är såklart beklagligt att man har den tonen. För det andra har man en väldigt lätt ton på vad de som behöver det här bidraget, att det är nåt man gör för skojs skull.
Jonas Lindgren, kommunikationsdirektör på Försäkringskassan, svarade:
–Alla har rätt att ha sin åsikt. Det finns väl inget svart eller vitt, eller rätt eller fel. Vi tycker det är ganska viktigt att de som har rätt till bidrag vet det, eller inte.
–Den tiden är väl lite grann förbi när myndigheter kommunicerade med massutskick till hela Sveriges befolkning. Nu handlar det om att nå olika grupper i olika faser i livet, det jobbar vi ganska hårt med, sa Jonas Lindgren.
Linus Fremin