Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

(M) mer omdiskuterat än (S)

Publicerad: 16 augusti 2010, 13:55

Bland de redaktionella medierna blev det jämnt, sett till antal artiklar som genererades när både Moderaterna och Socialdemokraterna idag släppte sina valkampanjer. Det visar en ny undersökning från analysföretaget Mediapilot.


Båda riksdagspartierna fick stor redaktionellspridning på sina kampanjsläpp, och under dagen har ett 50-tal artiklar skrivits om vardera kampanj. Det var även jämnt fördelat mellan storstads- och lokalpress, visar en dagsfärsk undersökning från Mediapilot som granskat allt som skrivits idag om partiernas kampanjer.

Däremot visar Mediapilots analys att Moderaternas kampanj tycks ha engagerat mest på de sociala medierna.

– Moderaternas kampanj blev mer omdiskuterat och väckte mer intresse bland de sociala medierna än socialdemokraternas kampanj, säger Peter Efvergren, analytiker på Mediapilot.

Enligt honom tycks Moderaternas nya paroll ”enda arbetarpartiet” vara den del som väckt mest intresse och har blivit vida omdiskuterad. Den har också genererat en hel del negativa inlägg och kommentarer bland de sociala medierna medan Socialdemokraternas kampanj generellt sett mötts av ett lågt intresse.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.