Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Määttä väljer DDB för att lyfta Proffice

Publicerad: 23 februari 2011, 20:34

Proffice väljer DDB som ny reklambyrå. – Det känns fantastiskt kul att få bita tag i det här. Proffice har en sjukt intressant produkt i en stor samhällsomvandling, säger David Sandström, planner för uppdraget på DDB.


truefalse

”Svårt att hitta ersättare” var en payoff för Proffice 2009. Nu har Carola Määttä själv hittat en ersättare med DDB för att vinna över konkurrenter som Jobbzone, Academic Work, Lernia, Poolia, Manpower och Adecco. Foto: Sören Andersson.

Sedan Carola Määttä tillträdde som kommunikationschef för bemanningsbolaget i Proffice i juni har hon sett över såväl intern som extern kommunikations-organisation. I slutet av 2010 genomfördes i all tysthet en pitch med tre utvalda byråer. I januari var Carola Määttä klar med sitt val och det blev DDB som gick segrande ur striden.
– Det var oerhört svårt att välja. Vi såg en väldigt hög kompetens och ett stort engagemang hos alla tre, säger Carola Määttä.

Till slut var det DDB:s grundläggande analys som fällde avgörandet:
– Den var spot-on på vår strategi, säger Carola Määttä.

Dessutom gör det kanhända sitt till att Mikael Ström, copywriter som var på Ogilvy, men gick till DDB i höstas, finns med i arbetsgruppen.

DDB är mycket glada för sin nya kund, som Peter Grönlund, projektledare, kategoriserar som ”mellanstor” – under vårens uppstartsfas lär det sysselsätta arbetsgruppen mer eller mindre på heltid. Men glädjen gäller framför allt arten av uppdraget.
– Proffice och hela bemanningsbranschen har ett sämre rykte än produkten förtjänar, anser David Sandström, planner på DDB.

Han ser uppdraget till stor del som att föra fram Proffices erbjudande i den samhällsdebatt som finns på arbetsmarknaden där bemanningsbranschen dras med låg status. Det medför också vissa konsekvenser när det gäller medieval även om han inte vill uttala sig för specifikt i frågan:
– Det drar nog åt förtjänade medier. Det är svårt att föra en debatt i tv-reklam, även om man kan stötta den i betalda medier.
– Den utmaning som Proffice ger DDB är att ”skapa ökad attraktionskraft och känne­dom för Proffice och dess dotterbolag, både för interna och externa målgrupper”, säger Carola Määttä.
– De ska konceptualisera vår strategi samt skapa och producera kommunikationslösningar för olika kanaler.

Enligt David Sandström börjar DDB med att lyfta Proffice som arbetsgivare mot målgruppen ”kandidater”, det vill säga möjliga anställda i bemanningsföretaget. Tidigare­ har Proffice riktat sig mer åt potentiella kundföretag.

DDB har börjat jobba med uppdraget, men det är för tidigt att säga något om när resultatet av deras arbete blir synligt utåt.
– Jag kan inte kommentera något om våra medieinvesteringar under 2011, säger ­Carola Määttä, med hänvisning till konkurrenssituationen och börsnoterade Proffices delårsrapport som kommer i dag, torsdag.

Arbetsgrupp

Arbetsgrupp: Niclas Melin kundansvarig, Peter Grönlund projektledare, Dan Hammarberg produktionsledare, David Sandström planner, Andreas Dahlqvist cd, Lennart Claesson, Mikael Ström, Katja Janford och Emmeli Österdahl kreatörer
Mediebyrå: Scream
Designbyrå: The Brand Union

Proffice

Medieinvesteringar (brutto) senaste tio åren i miljoner kronor:

2000: 22,5
2001: 52,8
2002: 1,6
2003: 6,2
2004: 1,8
2005: 1,9
2006: 1,0
2007: 6,1
2008: 2,5
2009: 4,9
2010: 6,7

Källa Sifo Reklammätningar

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.