Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mackmyras Facebook-reklam tas upp i Högsta domstolen

Publicerad: 16 juni 2021, 10:11

Den segdragna striden mellan Konsumentverket och Mackmyra Whiskys marknadsföring i sociala medier blir en fråga för HD som ska avgöra i fall de strider bildregeln i alkohollagen.


Ämnen i artikeln:

MackmyraKonsumentverket

Det aktuella målet handlar om sex bilder som Mackmyra publicerat på sociala medier under åren 2017 och 2018 som Konsumentverket anser strider mot den så kallade bildregeln i alkohollagen. Enligt regeln får bilderna i marknadsföringen endast visa förpackningar eller ingredienser, inte förmedla stämningar eller visa upphällda drinkar. Mackmyras bilder visade bland annat en upphälld drink på en bardisk som flaskor utplacerade i naturen eller vid havet.

Hösten 2019 fälldes den svenska whisky-tillverkaren Mackmyra av Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt för otillbörligt användande av sex bilder i sociala medier. Bilderna föreställde företagets produkter i olika miljöer, vilket bryter mot den så kallade bildregeln.

Mackmyra överklagade beslutet och den 26 mars i år meddelade Patent- och marknadsöverdomstolen att de avslår samtliga av Konsumentombudsmannens sex förstahandsyrkanden samt två av sex andrahandsyrkanden. Domstolen underkände då helt bildregelns tillämplighet med hänvisning till att den strider mot EU-rätten samtidigt som fyra av de sex inläggen stred mot den så kallade måttfullhetsregeln. 

Nu har Högsta domstolen beviljat prövningstillstånd i målet och kommer att pröva huruvida Mackmyras bilder strider mot bildregeln i alkohollagen inom kort.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MackmyraKonsumentverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.