Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Mad Men-bråket

Publicerad: 19 Augusti 2010, 13:15

Vilka reklamare är mest efterblivna? De på McCann Erickson eller de på Sterling Cooper Draper Pryce? Och är det lämpligt att använda mentalt handikappade som slagträ i ett officiellt ordkrig? Sensommarens reklambyråkrig är igång.


Ämnen i artikeln:

McCann EricksonMad Men

Förra året köpte McCann Erickson upp Sterling Cooper Draper Pryce. Ja, enligt Mad Mens manus var det i början av 1960-talet men det skedde i tv-serien förra året. Redan då var missnöjet stort med McCann Erickson bland Don Drapers kollegor. Men McCann Erickson i New York, den riktiga byrån alltså – inte den i tv-seren, satte in en annons i branschpressen med copyn "Welcome, Sterling Cooper".

Men i Mad Men har gnället över McCann Erickson fortsatt. I senaste avsnittet får projektledaren Ken Cosgrove ett utbrott där han jämför McCann med mentalsjukhuset hans mamma en gång jobbade på.

”Tror aldrig jag sett så många efterblivna i en och samma byggnad”, säger han i en replik om McCann.

Där gick gränsen för den riktiga byrån McCann Erickson. Till New York Magazine har byråns creative director George Dewey lämnat ett antal kommentarer att använda sig av.

”Säsongspremiären av Mad Men hade 2,9 miljoner tittare medan Jersey Shore hade 5,2 miljoner tittare. ’De efterblivna’ är tydligen vinnarna.”

”Det är inte lämpligt att göra sig rolig över folk med handikapp, som tv:s manusskribenter”

”Vi tittar på Mad Men för reklamen. Vi spolar förbi själva programmet.”

AMC, kabelkanalen som visar Mad Men har tills vidare avböjt att kommentera McCann Ericksons attack.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Ämnen i artikeln:

McCann EricksonMad Men

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.