Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Mad Men-skaparen dömer ut branschen

Publicerad: 1 oktober 2013, 06:28

Matthew Weiner, skapare av Mad Men.

Foto: Blogamctv

Matthew Weiner, som har skapat den framgångsrika tv-serien, Mad Men, menar att branschen har en skamlig historia när det handlar om integrationsfrågor. Värre är att han anser att inte mycket har hänt efter det 60-tal som målas upp i tv-serien. – Det finns fortfarande inga svarta människor att tala om i reklambranschen, säger Matthew Weiner.


Ämnen i artikeln:

Mad Men

Matthew Weiner har intervjuats av författaren A.M Homes vid New Museum  som en del av dess så kallade Visionaires Series, vilket är en satsning  från museet på att uppmärksamma och stödja olika idéer samt effekten på  kulturen i stort.

Mad Men-skaparen skräder inte orden över branschen precis, enligt Adage.
– Reklambranschen är fortfarande inte integrerad, säger Matthew Weiner.

Mad  Men har lyft fram rasfrågorna under senare säsonger, men Matthew Weiner  uppger att han fortfarande får frågor om varför det inte finns fler  afro-amerikaner i serien.

Hans svar brukar bli att den olyckliga  sanningen att tv-seriens huvudkaraktärer, som är framförallt rika vita  chefer – inte skulle umgås särskilt mycket med afro-amerikaner, enligt  Adweek.

– Branschen har ett skamligt förflutet, säger Matthew Weiner.

Han tycker dock det är en ännu mer olycklig sanning att reklambranschen fortfarande är den vita människans värld, enligt Adage.

Matthew  Weiner berättar också att han själv inte fick se på tv som barn annat  än på helgen, men att han hämtade igen det under college-tiden.
– Jag tittade på allting, säger han.

Han  uppger också att hans första tv-jobb var för olika Sitcoms såsom  ”Becker” och ”Andy Richter Controls the Universe” innan han fick jobb  som manusförfattare på Sopranos och sedermera gjorde Mad Men.

Han  berättar också att han saknar den gyllene eran då familjen var tvungen  att sätta på tv:n en viss tidpunkt för att se en favoritserie. En sak  tycker han dock aldrig förändras och det är mottagarnas ombytliga  relation till annonsörerna.

– Reklambranschen har alltid haft ett  problem. Människor älskar reklam samtidigt som man bemöter den med  fientlighet. Det är ett avbrott, en distraktion om någon försöker sälja  på dig något. Samtidigt står reklamen för 90 procent av vår  underhållning, säger Matthew Weiner.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Mad Men

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.