Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Mads Mikkelsen cyklar genom Carlsbergs nya kampanj

Publicerad: 24 April 2017, 14:17

Foto: Faksimil

I Carlsbergs nya kampanj "The Danish Way" trampar Mads Mikkelsen genom Köpenhamns gator i jakt på vad som gör danskarna till världens lyckligaste folk.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergReklamMads MikkelsenTUI

Det är inte första gången Mads Mikkelsen gör reklamfilm. 2011 blev han Fritidsresors, numera TUI, ansikte utåt i en kampanj som fick reseförsäljningen att skjuta i höjden. I höstas medverkade han även i en kortfilm för Ford.

Nu är han tillbaka i en ny kampanj för Carlsberg Export. I filmen cyklar han mellan typiska danska scener samtidigt som han funderar på varför danskar regelbundet toppar rankingen för världens lyckligaste folk.

– Är det för att vi har en perfekt balans mellan jobb och fritid, att vi sätter undan tid för "Hygge" [...] eller kokar det ner till att vi producerar vad vi anser vara världens godaste öl? Förmodligen.

Den brittiska kampanjen hade premiär i helgen och kommer visas i tv, på on-demand tjänster och på bio.

Carlsberg har de senaste åren sett sin försäljning minska i takt med att kunder vänder sig till mer exklusiv hantverksöl. Liam Newton, vice marknadschef, säger till Campaignlive att de även haft problem med att särskilja produkterna Carlsberg Export och Carlsberg Hof, som har en lägre alkoholhalt.

Han berättar även att han ser kampanjen som ett första steg i att revitalisera Carlsbergs varumärke.

– Att revitalisera etablerade varumärken är inget som händer över en natt, det tar ett tag innan man ser några resultat, säger Newton som även berättar att de kommer fokusera på att tydliggöra Carlsbergs danska ursprung. Han berättar att mindre än tio procent av konsumenterna är medvetna om att varumärket faktiskt är danskt.

Även om det i tonalitet är ett steg bort från tidigare kampanjer kommer de fortsätta att använda "Probably" som kampanjbyggande tagline.

– Vi kommer fortsätta använda "Probably" som kampanjkoncept. Samtidigt vill vi fylla det med mer mening, ge det en anledning att tro, avslutar han.

Kampanjen är framtagen av Fold7, regisserad av Stink Films och OMD UK skötte medieköp och planering.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.