Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Magine bakom pr-kupp på Blocket

Publicerad: 1 Oktober 2013, 09:24

Resumé kan berätta att internet-tv-bolaget Magine ligger bakom en pr-kupp på Blocket. RBK:s förre copywriter och skaparen av horklarsmyntet, Karl-Fredrik Mattsson, är en av hjärnorna bakom kuppen.


Ämnen i artikeln:

Karl Fredrik MattssonDDBMagineAndré PopsBlocketRBK

Resumé har tidigare berättat om pr-kupper på Blocket.

Ett sådant exempel rör André Pops, ett annat när DDB sålde tre fåtöljer och samtidigt passade på att  meddela att man valts till Blockets reklambyrå.

Resumé kan nu berätta att det har skett en ytterligare pr-kupp på Blocket.

Internet-tv-bolaget Magine ligger bakom denna gång.
Så här lyder annonsen.
”Nu  säljer jag min antika digital-TV box från 2010. Anledningen är att jag  helt enkelt inte har råd att ha den kvar. Eftersom boxen har kostat mig  sammanlagt 29 800 kronor blir utgångspriset detsamma. Sedan jag  upptäckte TV via internet har jag inte heller någon användning för den  då tekniken känns hopplöst föråldrad.”

Karl Fredrik Mattsson,  relativt nyanställd copywriter på Magine, som närmast kommer från RBK –  är tagen på sängen över att undertecknad har listat ut att Magine ligger  bakom kampanjen – annonsen publicerades i fredags.

– Det var snabbt jobbat. Det måste jag säga, säger han.

Han  tycker att Magine är ett intressant ställe i det att det dyker upp nya  idéer hela tiden.

Han berättar att han, Simon Lublin och Petronella  Thuresson kläckte idén att köra en kampanj på Blocket.
– En annons på  Blocket kostar 40 spänn och det är ett roligt media som kanske inte så  många tänker på, säger Karl Fredrik Mattsson.

Han uppger också att han känner sig extra nöjd med att man lyckades få in annonsen under kategorin antikviteter.
– Nu har annonsen dock flyttats, säger Karl Fredrik Mattsson.

Han berättar också att annonsen har fått mycket reaktioner på Facebook.
– Jag tror att folk gillar annonsen eftersom den skapar mycket igenkänning. Den slår an en ton, säger Karl Fredrik Mattsson.

Magine använder Great Works som byrå, men Great Works har inte varit inblandad i kampanjen.

Karl Fredrik Mattsson menar att utvecklingen i tv-branschen går enormt snabbt nu.
–  Det traditionella tv-tittandet är snart ett minne blott. Jag tror att  det beror på att internet satt sig och börjar bli användarvänligt. Idéer  på papper fungerar nu även i praktiken, säger han.

Karl Fredrik Mattsson blev rikskändis då det kom fram att han hade skapat det så kallade horkarlsmyntet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.