Reklam
Magnus Jakobsson är Sveriges mest guldäggsbelönade kreatör – genom alla tider: ”Vem bryr sig om hundra år?”
Han har skapat moderna klassiker för Ikea, SAS, McDonald's och Försvarsmakten. Vunnit guldägg efter guldägg. 23 guldägg och ett platinaägg har det blivit genom åren. Men han tar vinsterna med ro.
– Det är mer relevant att vara en genuint kreativ, driven och intressant person än att sitta hemma och putsa kattguld dagarna i ända, säger han till Resumé.
Publicerad: 18 april 2023, 08:25
Magnus Jakobsson är Sveriges mest guldäggsbelönade kreatör. Foto: Lindsten & Nilsson.
2004 fick Magnus Jakobsson sitt första guldägg. Den då 29-årige copywritern anställd på nu nedlagda byrån Starring prisades för kampanjen ”Make love not spam” för det då tidstypiska mejlsystemet Spray. Den skulle attackera de värsta spamsajterna i världen – allt för att positionera Spray som en spamfri produkt.
– Jag minns det faktiskt väldigt tydligt för att det egentligen var första året jag överhuvudtaget ”tilläts” delta i kreativa tävlingar inom reklam. Dessförinnan hade jag jobbat på den ”kontroversiella” engelska reklambyrån St Luke’s, som bestämt att man inte tävlade överhuvudtaget. Något som initialt gav byrån enorm publicitet, i synnerhet i England. I Sverige var det ingen som brydde sig överhuvudtaget, säger Magnus Jakobsson om vinsten.
Han fortsätter:
– Dessutom vann vi ju guldägg i kategorin ”Digitalt”, något som på den tiden ansågs i det närmaste ”ofint”. Det var ju inte en toppfotograf som plåtat fina bilder i en rikstäckande printkampanj, gud förbjude! Jag gillade redan då att inte tillhöra det gamla gänget av trötta ”reklamare”. Vårt guldägg var något annat.
Guldäggsvinnarna
Inför Guldägget 2023 publicerar Resumé en nedräkning av mesta vinnarna genom tiderna. Vi riktar ljus mot de 13 kreatörer som hamnar på de sju platserna i toppen på listan innan vi släpper hela listan, med 200 namn, i sin helhet. Håll utkik på resume.se.
• Plats #1: Magnus Jakobsson är Sveriges mest guldäggsbelönade kreatör – genom alla tider: ”Vem bryr sig om hundra år?”
• Plats #2: Geniförklarade reklamduon som lyfte grafisk formgivning till nya höjder
• Plats #3: Reklamikonen Jan Cederquist – kreativ revolution, tonträff och humanism
• Plats #4: Lars Hall – minimalisten som lämnade Platinaakademin i protest mot gubbväldet
• Plats #6: Var journalist och konstnär – sen gjorde de legendarisk reklam: Här är två av Sveriges mest belönade kreatörer
• Plats #7: De är tre av Sveriges mesta Guldäggsvinnare genom tiderna: ”Otroligt mäktigt”
Sedan dess har antalet medier som bekant exploderat, vilket återspeglas i Guldäggets kategorier. ”Digitalt” är inte längre ofint, utan genomsyrar det allra mesta. ”Nu finns allt, precis överallt, hela tiden”, som Magnus Jakobsson uttrycker det.
– Jag förbluffas ibland när äldre reklamherrar iklädda svart mantel går ut i branschpress och proklamerar att den kreativa reklamen är död. Det är ju snarare tvärtom; den kreativa reklamen lever i allra högsta grad. Hur branschen väljer att definiera sig själv i förhållande till nya tider och nya kreativa verktyg är en helt annan sak, säger han.
Magnus Jakobssons guldägg
• 2004: Spray
• 2008: Försvarsmakten, McDonald's
• 2010: McDonald's
• 2015: Uniforms for the Dedicated
• 2017: Ikea, Refugee Phones
• 2018: Ikea, Europride, IM.
• 2019: Sector Alarm, Reportrar utan gränser, Arla
• 2020: Apotek Hjärtat
• 2021: Doconomy
Detta – att få vara med om att omdefiniera vad reklam kan vara framåt – intresserar Magnus Jakobsson mycket.
– En modern byrå kan omdefiniera sig själv och sin egen verksamhet relativt smärtfritt om man verkligen tror på kreativitet. Men artificiell intelligens då? Den sätter väl spiken i kistan? Tvärtom, den tvingar oss att bli kreativa på helt nya sätt. Låt säga att AI kan bli minst lika kreativ som människor om två till tre år, hur kreativ behöver människan då inte bli för att fortsätta leda den kreativa evolutionen? Svaret är förmodligen extremt kreativ. Vi har alla nya verktyg tillgängliga, ribban för vad som kan anses kreativt har åkt upp fem, sex pinnhål, säger han.
– Spännande tider, i synnerhet för mänsklig kreativitet. Inspirerande.
Motiveringen till Platinaägget 2019
”En visionär hantverkare. En fritänkare, en underhållare, en genuin kommunikatör. ”Om du ska göra bilreklam, sök inspiration i din farmors gamla sticktidningar” är en mycket typisk replik från den här kreatören som vägrar köra fast i gamla hjulspår, som alltid är något nytt på spåren och som givit luft och röst till stora och små varumärken på ett sätt som de kanske inte ens själva visste att de behövde (...) Priserna och branschens gillande har haglat, språkliga guldkorn har givit guldskrift och nuförtiden vet hela världens branschpress att det här inte är någon dussinkreatör, utan en av de absolut främsta, även på den globala scenen”.
Guldäggen har han vunnit för både konceptet ”Där livet händer”, och kampanjer under det. För illegala vapen som smälts ner till tackor och sedan säljs vidare till producenter som klocktillverkaren Bliwa, under projektet Humanium Metal. För Arla som genom begreppet ”Pjölk”, ”Sölk” och ”Brölk” tillbakakakar Oatlys retliga sätt i kampanjen ”Bara mjölk smakar mjölk”. Av naturliga skäl går det inte att nämna fler inom ramen för den här texten.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Vilket av dina 23 guldägg är du mest stolt över?
– Jag är nog inte stoltast över guldäggen i sig, utan kanske snarare över att jag under åren fått jobba med så många underbara och talangfulla människor. Både som kreatör och kreativ chef. Personer som gett allt för att skapa annorlunda idéer för nyfikna varumärken. Reklam är en lagsport, brukar man ju säga, och det är helt korrekt. Men det är också ett hästjobb. Har man inte ett bra team, kan man lika gärna flytta hem till morsan.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Magnus Jakobsson anser att Guldägget, liksom andra prestigefulla tävlingar inom reklam och kommunikation, ger den där lilla extra energin för de som arbetar med kreativ reklam.
– En riktigt bra och väl utförd idé kan förändra väldigt mycket för kunder, som en bonus kan den även förändra antalet troféer på en kreatörs prishylla. Dock tycker jag personligen att man inte ska fästa för stor vikt vid dem. Det är mer relevant att vara en genuint kreativ, driven och intressant person, än att sitta hemma och putsa kattguld dagarna i ända. Vem bryr sig om hundra år? Kort sagt: Det är inte riktigt guld, även om jag önskar att det vore så.
3 röster om Magnus Jakobsson
Daniel Vaccino, creative director på Åkestam Holst
”Det finns ingen som är så bra på att fånga rätt Zeitgeist genom ord, som Mange. Till exempel när jag och Lisa hade kommit på att vi skulle slopa momsen på mensskydd för Apotek Hjärtat, vi hade idén klar och ett gäng rubriker och så drog vi allt till honom via Messenger, hans förvalda kanal. En minut senare svarade han ”Nice, typ så Har du moms eller?”. Såna grejer, gång på gång genom åren. Han lyfter dig liksom. För egen del har han betytt enormt mycket för mina relativa framgångar i branschen, det ska gudarna veta”.
Johan Pihl, ecd på Doconomy
”Magnus besitter en kreativ urkraft och han tvivlar aldrig på värdet av en stor idé. Han har en fantastisk radar för bra idéer och en enastående förmåga att se hur ett koncept ska utformas för att uppnå största möjliga effekt. Särskilt imponerande är den hastighet och precision han uppvisar i idéprocesser, där allt oväsentligt snabbt försvinner och endast den renaste kärnan av idén återstår. Magnus är en sann kreatör i ordets fulla betydelse, och det är hans unika tänkande och hans distinkta syn på världen som ständigt leder till nyskapande reflektioner och briljanta idéer”.
Petronella Panérus, vd på Global Ensemble Management
”Magnus är en person som alltid överraskar, som alltid söker nya vägar men med en fingertoppskänsla av guld. Ibland tänker jag på honom som reklambranschens Basquiat, Magnus väcker många känslor. Det finns få som jag varit så arg på och ingen jag skrattat så mycket tillsammans med. En sak är säker, man har aldrig tråkigt med Magnus Jakobsson”.
De flesta av de som är i toppen har jobbat ihop sina Guldägg under en hel karriär. Du har många år kvar i arbetslivet. Hur många fler än 23 kommer det bli till sist?
– Ingen aning, faktiskt. Jag tror att passion för intressanta och annorlunda idéer är mitt bränsle, och kommer att vara det även framåt. Det viktiga är därmed att fortsatt få jobba med intressanta och annorlunda individer. Om det kommer att generera fler guldägg eller inte får vi se.
Vid årsskiftet lämnade han The North Alliance, byrånätverket som mer eller mindre har varit hans fasta plats i tillvaron sedan 2015. Sedan dess har det varit tyst, bortsett från satsningen på vodka som han gör tillsammans med Johan Pihl. Så vad gör kreatören mer just nu?
– Jag köpte ett gammalt hus i Skåne för ett tag sedan och har väl mer eller mindre upptäckt att det var snäppet mer att göra än jag trodde med 120 år gamla hus i Skåne. Men vad gäller vad jag hittar på framöver är det fortfarande helt öppet. Som det ser ut nu kommer jag att äta lunch med en rad intressanta bolag och personer, alla med en sak gemensamt: De tror på kreativitet, och de är inte särskilt rädda för framtiden. Precis som jag.
Magnus Jakobsson
Ålder: 48.
Yrke: Copywriter och kreativ chef.
Karriär i korthet: Dallas Sthlm, St Luke's, Starring, Saatchi & Saatchi, Nord DDB, Jr, Åkestam Holst, The North Alliance.
Antal Guldägg: 23.
Specialpris: Platinaägget och Guldskrift.
Första ägget: 2004.
Senaste ägget: 2021.
Så har Resumé gjort räkningen
■ Komm har ingen heltäckande statistik över hur antalet vinster har fördelat sig mellan kreatörer sedan tävlingens start, 1961.
■ Resumé har därför utgått från en räkning som Jerry Bengtsson gjorde, och som Notabene återgav, som rör vinster mellan åren 1961-2011.
■ Därtill har Resumé gjort en genomgång av arbetsgrupperna för samtliga guldvinster i Guldägget mellan åren 2000-2022 och matchat listorna. I ett fåtal fall har arbetsgruppen inte uppgivits, utan enbart byråns namn. I de fallen har vi inte räknat med guldägg för kreatörerna.
■ Enbart Guldägg och specialpriser har räknats med, inte Silverägg.
■ Kreatörer med fler än tre Guldägg har räknats med i den slutliga listan om nära 200 personer. Den publiceras på resume.se innan årets upplaga av Guldägget, som äger rum den 20:e april.
■ Värt att nämna är också att tävlingen har förändrats genom åren. När Guldägget började delades många guldägg ut i varje kategori. Sedan begränsades det till två, för att slutligen bli ett i varje kategori.