Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Magnus Jakobsson: ”De med verklig kreativ talang hittar vägar trots begränsande situationer”

Publicerad: 5 april 2021, 07:19

Magnus Jakobsson i kreativ selfie.

Ett år in i pandemin, där hemarbete präglat vardagen och fysiska möten ofta lyst med sin frånvaro, kan kreativiteten och inspirationen tryta. NoA:s kreative chef Magnus Jakobsson berättar om utmaningarna med kreativitet på distans och om karriärens bästa idé.


Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonThe North AllianceKreativitetCoronaviruset

// Detta är svar utbrutna från Resumé Insikts Ett år med kreativitet i karantänsom finns att läsa i sin helhet här och här. //

Vilken idé är ditt livs bästa?
– Mitt livs bästa idé var förmodligen att flytta till Stockholm, så att jag slapp leva med comprades på gränsen till förintelse, och i stället fick chansen att visa framfötterna i den så kallade ”reklambranschen”. Det är inget fel på Göteborg på det stora hela, men det finns ett ständigt närvarande vacuum där som kväver drömmare. Endast de som drömmer allra hårdast kan komma ut på andra sidan. De som har drömmen som en sorts kronisk sjukdom.

Hur kom du på den?
– Jag kom på den när jag stod på en kebab-restaurang i Majorna och spelade flipper klockan 02.15 på natten. Det tilldrog sig på en tid då man fick röka överallt, så jag bad restaurang-ägaren om eld. Han tog min cigarett och tände den på ett glödande spett som fortfarande bar ett par flagor av kebab-rester. En sorts stillbild av tristess och hopplöshet på den absoluta botten. Veckan efter började jag packa mina flyttlådor. Åtminstone mentalt. Det var dags att gå vidare. 

LÄS MER: Stjärnkreatörerna larmar om kreativitetskris – här är insikterna för att boosta skapandet
LÄS MER: Inspirationsbonanza: 40 kreatörer om sina bästa idéer någonsin – här är de och så kom de på dem

Många har jobbat hemma i ett år nu. Är det positivt eller negativt för kreativiteten? Varför?
Personligen tycker jag att det är lite trist, även om det självklart fungerar. Jag tror risken med för mycket ”hemarbete” är att en del personer riskerar att glömma vad det är att jobba ”på riktigt”. Det kan vara skadligt för arbetsdisciplin och nödvändiga rutiner. Ur ett kreativt perspektiv behöver det dock inte nödvändigtvis påverka, riktigt bra idéer föds väldigt sällan i möten på Teams eller motsvarande. 

Vad har du för råd för att få kreativiteten att frodas i dag, efter ett år av hemmajobb?
De som har en verklig kreativ talang hittar alltid sina egna vägar även i frustrerande och begränsande situationer. Det är på många vis det som ÄR kreativitet. Men mitt generella tips är att öppna alla skolor i så stor utsträckning det bara går. Unga människor riskerar att ta rejäl skada av Covid-19 på grund av den isolering de utsätts för. En passiv tillvaro utan sociala möjligheter i verkliga livet kan vara förödande för både kreativitet, framtida kontakter och psykisk och fysisk hälsa. Att bakbinda hela generationer på detta vis är inte bra ur något perspektiv. ”If you tolerate this, then your children will be next” osv etc. 

Har du kommit till några nya insikter vad gäller kreatörsyrket på grund av pandemin? Vilka?
– Inte direkt till följd av pandemin kanske, men generellt kan ju sägas att kreatörsyrkets arena har ”spätts ut” en del. Tiderna förändras mycket snabbt i och med nya plattformar och scener för kreativ talang. Den tid då den så kallade ”reklambranschen” var en sådan är inte alls förbi, men en kreatör som verkar i den måste ständigt höja den kreativa ribban och applicera nya tankar och idéer där det är relevant 2021 och framåt. Spännande tider, helt klart. Snart måste varumärken börja synas på mer intressanta sätt än ”KOM OCH KÖP!” igen. Inspirerande för alla inblandade. En sorts ny kreativ revolution är i antågande. Kanske. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.