Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Magnus Jakobsson om Platinaägget: ”Extremt stolt”

Publicerad: 26 april 2019, 11:28

Magnus Jakobsson tar emot Platinaägget på Waterfronts scen.

Foto: Yasmine Winberg

Åkestam Holsts creative director om att väljas in i reklambranschens hall of fame och att inte låta systemet "kväva honom".


Ämnen i artikeln:

Magnus JakobssonReklamGuldäggetGuldägget 2019

I slutet av Guldäggsgalan på Waterfront under torsdagskvällen tilldelades Åkestam Holsts creative director Magnus Jakobsson det prestigefyllda Platinaägget. Den kreativa ledaren på Sveriges ledande kreativa byrå de senaste åren kunde därmed kröna en kväll med tre guldägg för byrån och copypriset "Guldskrift" med att bli invald i den svenska reklambranschens hall of fame – Platinaakademien.

– Jag är väldigt stolt över den här utmärkelsen, och också stolt över att jag aldrig låtit systemet kväva mig. Varken med alla krav som finns eller häftiga bonusar, utan jag har bara kört på. Jag har inte blivit rik på det här, för det är ju så att man inte blir rik på att vara en vessla som bara går runt och pissar på reglerna. Så på det sättet känner jag mig extra stolt, säger han från scenen på Stockholm Waterfront Congress, sade Magnus Jakobsson från scenen i går.

I motiveringen skrev Platinaakademien

"En visionär hantverkare. En fritänkare, en underhållare, en genuin kommunikatör. "Om du ska göra bilreklam, sök inspiration i din farmors gamla sticktidningar" är en mycket typisk replik från den här kreatören som vägrar köra fast i gamla hjulspår, som alltid är något nytt på spåren och som givit luft och röst till stora och små varumärken på ett sätt som de kanske inte ens själva visste att de behövde.

IKEA, SAS, McDonalds och Försvarsmakten är bara några tunga varumärken som gestaltats genom huvudet på denna copywriter och creative director. Priserna och branschens gillande har haglat, språkliga guldkorn har givit guldskrift och nuförtiden vet hela världens branschpress att det här inte är någon dussinkreatör, utan en av de absolut främsta, även på den globala scenen. Välkommen in i platinaakademien; Magnus Jakobsson!"

Du brukar ju tona ner vikten av priser. Men det här verkar ju ha värde på riktigt för dig. Var betyder det här priset för dig?
– Detta är ju en sorts kvitto på att man skapat något bra under en längre period. Ett definitivt sigill för kreativ kvalitet. Man blir givetvis extremt stolt och glad för det. I synnerhet då jag beundrar många av de tidigare vinnarna av Platinaägget.

Vad menar du med att du "inte låtit systemet kväva mig"?
– Jag menar att kreativitet måste få vara just det. Den ska aldrig begränsas av system som riskerar att lägga sordin på den kreativa "produkten". Utmaningen för en bra byrå är balansen mellan frihet och system. Ju friare du är som kreatör desto bättre kommer du att leverera. Kravet på en kreatör ska vara briljant kreation, inget annat. Perfekt kreation drivs alltid av passion, inte av drömmar om en tillfredsställande pension. Som kreatör måste du se till att alltid erbjuda friktion mot systemet, även internt. Det är en del av ditt jobb att vara "jobbig" och aldrig låta dig kvävas eller hämmas.

Vad vill du bidra till i Plantinakademien? Är det exempelvis några förändringar av Guldägget du skulle vilja se?
– Jag kan bidra med min passion för denna bransch, något som med all säkerhet kan leda till något bra.

Gulldskrift för Papercut igen. Hur gick samarbetet med Fredric Thunholm till?
– Vi skrev annonsen ungefär som man skriver en vikgubbe men bestämde givetvis först tema för den. Efter ca 200 mail fram och tillbaka så var annonsen ett faktum.

Tre guldägg och nio silverägg blev det för Åkestam Holst. Vad är din kommentar som creative director?
– Jag är mycket stolt och glad för att för tredje året i rad kunna hålla fanan högst i Guldägget. Och jag är glad för mina kollegors skull, som också kämpat som djur för detta.

Vad skulle du gjort om du hade valt yrke för pengarna?
– Vet inte. Jag har ju tjänat en del pengar. Inte några gigantiska summor, men det räcker.
Förr brukade jag ofta få ångest över hur lite pengar jag hade tjänat i förhållande till mina framgångar, men idag är jag ganska glad om jag har råd med en pizza ibland och en semester eller två. Men det är klart, eftersom fyra frysta laxfiléer kostar 160 kronor på ICA Folkungagatan nu, så kanske det är dags att tänka om snart.

Till sist. Hur firade du igår?
– Jag hade väldigt svår huvudvärk större delen av kvällen, och mådde därmed ganska dåligt. Men en eller två skål hörde jag nog.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.