Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 april 2015, 13:56
Genom en okonventionell metod tog man vägen via "hard core"-skidåkarna för att skapa uppmärksamhet åt Philips Ambilight TV. Nu vinner Ahlstrand & Wållgren ett Guldägg i Hantverk för filmen "Afterglow".
Ahlstrand & Wållgren jobbade över ett år med konceptet för Philips TV:s androidbaserade smart-tv-modeller. Den över 12 minuter långa filmen vann priser på skidfilmsfestivaler innan den ens gick upp som reklamfilm.
Innan filmen hade funktionen Ambilight funnits i tio år. Problemet var att teknikjätten hade haft svårt att kommunicera den. Internt hade man börjat gett upp hoppet och det fanns diskussioner om att ta bort funktionen.
Så här förklarade Ahlstrand & Wållgrens creative director Joakim Wållgren varför man valde att ta det oväntade greppet och förklara funktionen genom skidåkning i samband med att "Afterglow" gick upp.
– Surf och alpin skidåkning kan vara häftigt nog, men med färger och ljus på plats och minimal efterbearbetning fick vi fram något extraordinärt, vilket ligger helt i linje med vad Philips TV står för och som är starkt nog att leva ett liv utanför tv-reklamen.
Silveräggen i hantverkskategorierna nedan:
Ljud/bild: – Garbergs – NK – NK presenterar "Höstens Drömscenario"
Digitalt: – North Kingdom – Warner Bros. och Google –The Hobbit: The Battle of the Five Armies
Film/ljud: Forsman & Bodenfors – Volvo Cars – "Made by Sweden"
Film/ljud: Welcom – Intersport – Vi är Sportsverige