Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Malaysisk byrå blir av med priser – plagierade svensk konstnär

Publicerad: 8 januari 2016, 11:18

Erik Johanssons konstverk "Arkitekten" till vänster och Dentsu Utamas kampanj "Professional Man" till höger.

Dentsu Utama har gått ur Malaysias motsvarighet till Komm i protest mot att de blivit av med priser efter plagiatanklagelser. En av de tre fällda kampanjerna har hämtat inspiration från den svenske konstnären Erik Johansson.


Ämnen i artikeln:

PlagiatreklamkampanjerReklambyrå

Dentsu Aegis alster började utredas efter flera klagomål om självklara likheter mellan tre vinnande kampanjer från Dentsu Utama och tidigare kreativa verk. I sitt försvar från skriver byrån att de "starkt bestrider" plagiatanklagelserna. Byrån uppger också att de själva inlett en internutredning till följd som kom fram till att kritiken saknade grund.

Som en konsekvens av detta har Dentsu Utamas representanter lämnat Association of Accredited Advertising Agents Malaysia (Malaysias motsvarighet till Komm) i protest. Det rapporterar Campaign Asia.

En av de kampanjer som Dentsu Utama blivit av med sina priser för, "Professional Man", har slående likheter med den svenske konstnären Erik Johanssons konstverk "Arkitekten".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.