Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Målinriktad general

Publicerad: 10 December 2010, 15:01

Som 16-åring spelade hon fotboll i allsvenskan och har dubbel kandidatexamen inom ekonomi och marknadsföring. Hon har varit eventchef på Veckans Affärer och tar sig nu an reklambranschen som ny Guldäggsgeneral.


Ämnen i artikeln:

Maja SiösteenGuldägget

truefalse

Maja Siösteen har en bakgrund som allsvensk fotbollsspelare i Djurgården. Som Komms nya affärsområdeschef för event och tävlingar tar hon sig an 50-årsjubilerande Guldägget med höga ambitioner.

Blott 26-åriga Maja Siö­steen har alltid varit extremt mål­inriktad. Hon blev A-lagsspelare i Djurgården vid 14 års ålder och var endast 16 då hon spelade i allsvenskan. Det är ingen slump att det blev fotboll för hela slanten, i släkten Siösteen flyter fotbollen i blodet:
– Min morfar, min pappa och min bror spelade fotboll i Djurgården. Så pappa har sagt att han skulle vända sig i sin grav om jag hade börjat spela för AIK, säger Maja Siösteen.

Efter gymnasiet sökte hon stipendium i USA och fick napp hos University of Hartford i Connecticut, som ligger vid USA:s östkust:
– För att få spela fotboll på college krävdes det att man pluggade. Så jag läste dubbel kandidatexamen – ekonomi med marknadsföring och kommunikation.

Hon flyttade hem till Sverige efter examen 2008. Då rådde finanskris, men som den målmedvetna tjej hon är valde hon att styra sitt eget öde och fixade jobb på ­Dagens Industri. Efter ett projekt på marknadssidan blev hon projektledare på Veckans Affärers eventavdelning, där hon började i februari 2009. Efter drygt ett halvår utsågs hon till chef för avdelningen.

Nu väntar nästa stora utmaning – den nyinrättade tjänsten som affärsområdeschef för event och tävlingar på Komm, där Guldägget blir en viktig uppgift:
– Jag är visserligen en rookie i reklambranschen, men jag har hanterat liknande upp­-
gifter på Veckans Affärer i två år. Och jag hoppas kunna komma med lite nya idéer.

Hur ser du på all uppmärksamhet kring Komm och Guld­ägget?
– Vi har ett härligt gäng och startar en lång resa ihop. Det känns faktiskt lite som en nystart.

Ni har krympt kontorslokalerna.
– Jo, men vi sitter ändå på en stor yta.
Det är Maja Siösteens förs­ta dag på Komm. Hon hamnar i hetluften direkt. Redan under eftermiddagen ska riktlinjerna­ dras upp tillsammans med Jessica Bjurström:
– Vi hoppas kunna hitta internationella samarbeten. Och Guldägget är naturligtvis en högst prioriterad fråga. Jag räknar med att få lite tid att läsa in mig innan det drar i gång för fullt.
Guldäggsgalan äger rum den 14 april. Från den 10 ­december kan byråerna skicka in bidrag. Denna gång firar Guldägget 50-årsjubileum:
– Jag har varit på Guldäggsgalan de senaste två åren. Jag har förstått att det är en speciell­ tävling – dels på grund av sin storlek, dels på grund av att branschen är kräsen. Men det kommer att märkas att det är 50-årsjubileum. Så mycket kan jag lova.

Maja Siösteens ambition är att förstärka känslan av att Guldägget är ett av de ­finaste pris som går att vinna i ­reklambranschen:
– Sverige är ett litet land och det kan vara svårt att konkurrera med Cannes ­Lions och liknande tävlingar. Jag vill verkligen lyfta fram dem som vinner.

Hon har lagt fotbollsskorna­ på hyllan sedan hon kom tillbaka från USA. Nu är det löpning som gäller och hon har bland annat anmält sig till Göteborgsvarvet.

Hon hävdar att hon ofta får frågan varifrån drivkraften kommer. Svaret är enkelt:
– Jag planerar väldigt mycket.

Hon tycker att hon skulle kunna bli bättre på att koppla av, men samtidigt känner hon sig fortfarande så ung att hon sprudlar av energi.

Men när kopplar du av då?
– Jag träffar vänner, läser en bok framför brasan eller går på en fin restaurang. ­Ibland ser jag på film. Jag har sett ”Mad men” och jag bara älskar den serien. Sedan tycker­ jag att det är avkoppling när jag är ute och springer­, säger Maja Siösteen.

Maja Siösteen

Aktuell: Affärsområdeschef för event och tävlingar på Komm Ålder: 26 år Uppväxt: Sollentuna i Stockholm Bor: Vasastan Tjänar: Bättre än tidigare. Taxeringsåret 2010 hade hon 238 850 På fritiden: Umgås med familj och vänner, tränar och äter gott Bästa tv-serierna: ”Mad men”, ”Sex and the city” och ”Grey’s anatomy” Lyssnar på: Spotify, allätare Främsta drivkraft: Hög ambitions- och prestationsnivå, kontinuerlig utveckling och att nå resultat Gör om tio år: Troligtvis förälder som stressar med att få ihop vardagspusslet Ser på tv: Väldigt sällan, men har sett alla avsnitt av ”Så mycket bättre”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Maja SiösteenGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.