Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Malmöbyrå plankade Åkestam Holst

Publicerad: 2 Oktober 2008, 09:29

Malmöbyrån Blå Vision kopierade Åkestam Holst presentationstext på sin hemsida. – Det är olyckligt, jag plockar bort den direkt, säger Johan Linnar på Blå Vision när Resume.se ringer honom.


Göran Åkestam. Foto: Sören Andersson.

Blå Vision med huvudkontor i Malmö skriver att en av de största anledningarna till att byrån är uppskattad är att de har  en “kreativ höjd” .

Men presentationstexten på sajten är till stor del ett rent plagiat av Åkestam Holst presentation av sig själva.

Några exempel:

Åkestam Holst: ”Hur kan en reklambyrå vara både mest uppskattad bland reklamköpare, respekterad bland kolleger och attraktiv samarbetspartner för ett snabbväxande globalt varumärke?”

Blå Vision: ” Hur kan en reklambyrå vara både mest uppskattad bland reklamköpare, respekterad bland kolleger och attraktiv samarbetspartner för ett snabbväxande varumärke?

Åkestam Holst: "Vi tror att det handlar om några enkla omständigheter. Vi är okomplicerade att jobba med. Vi håller vad vi lovar. Vi är hängivet resultatorienterade och älskar att mäta och följa upp våra insatser. Vi har för länge sedan skippat uppdelningen mellan image och sälj, mellan varumärkesbygge och köputlösande reklam. Många pratar om "integrerad kommunikation" och bygger internationella konsulthus med stiliga namn. Vi pratar nog mindre, men vi gör mer. Från dag ett har vi jobbat kanaloberoende."

Blå Vision: "En del av svaren är säkert; Vi har en kreativ höjd. Vi är okomplicerade att jobba med. Vi håller vad vi lovar. Vi är hängivet resultatorienterade och älskar att mäta och följa upp våra insatser. Många pratar om "integrerad kommunikation" med stiliga namn. Vi pratar nog mindre, men gör mer. Redan från dag ett har vi jobbat kanaloberoende på ett självklart vis".

Åkestam Holst: ”Låter det rörigt? Ingen fara. Vår arbetsmetod är formaliserad enligt en tydlig steg-för-steg-process som resulterar i en kommunikationsplattform, vilken leder kommunikationsarbetet i alla kanaler och discipliner. Med stöd av plattformen kan all kommunikation dra åt samma håll, oavsett om det handlar om reklam, PR, design, promotion, information, webb eller events”.

Blå Vision: ”Låter det rörigt? Ingen fara. Vår arbetsmetod BLUE är formaliserad enligt en tydlig steg-för-steg-process som resulterar i en kommunikationsplattform, vilken leder kommunikationsarbetet i alla kanaler och discipliner. Med stöd av plattformen kan all kommunikation dra åt samma håll, oavsett om det handlar om reklam, PR, design, promotion, information, webb eller events.

Åkestam Holst: "Låter det dyrt? Bara lugn. Åkestam Holst har två gånger utsetts till den reklambyrå i Sverige som levererar störst "value-for-money".

Blå Vision: "Låter det dyrt? Bara lugn. Vi på Blå Vision är kostnadseffektiva och levererar value-for-money".

Resume.se ringde upp Åkestam Holsts vd Göran Åkestam och bad honom jämföra texterna.

– Det var väl smickrande att de använt våra formuleringar. Jag skrev texten själv så jag vet att jag inte snodde något från någon. Jag blir inte jätteupprörd, men det är lite märkligt att de gör så här. Det tråkiga är ju om vår text är så allmängiltig så att den passar för andra. Vi försöker i alla fall föra texten i bevisning, säger Göran Åkestam.

– Vår text har legat på sajten i fem år, sedan har det gjorts vissa uppdateringar i den.

Blå Vision säger att de har kreativ höjd. Kommentar?
– De kanske inte har så hög kreativ höjd när det gäller att presentera sig.

Resume.se ringer upp Blå Visison och ber att få tala med vd:n Thomas Berg. Projektledaren Johan Linnar, som svarar vill först vill höra vad ärendet gäller. Sedan meddelar han att Thomas Berg är upptagen.

Vad har du för kommentar till att ni kopierat Åkestam Holsts presentationstext?
– Då får vi plocka bort den. Naturligtvis är det olyckligt. Så, nu har jag plockat bort den, säger Johan Linnar.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.