Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mamma får rätt mot ICA – RO fäller reklamfilmen

Publicerad: 22 september 2014, 09:07

Skärmdump från ICA:s reklamfilm

När ICA skulle göra reklam för sin nya grillapp sprutar karaktärerna tändvätska på varandra och börjar brinna. En mamma till en son med brännskador vädja till ICA att stoppa reklamfilmen. Nu fälls den av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenICA

Inför grillsäsongen i början av juni gjorde ICA en reklamfilm för sin nya grillapp. Filmen slutar med att en man och kvinna sprutar tändvätska på varandra och börjar brinna - innan en tredje person lyckas släcka lågorna. Ett tillskruvat och humoristiskt anslag, menade ICA.

Men alla var inte lika roade. I Aftonbladet uttalade sig en mamma till en son som fått brännskador efter att någon sprutat t-sprit på honom mycket kritiskt.

– Hur kan man skoja om detta? Det är osmakligt, stoppa filmen, sa mamman till Aftonbladet.  

Nu får livsmedelsjätten på fingrarna av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Efter anmälningar från flera tv-tittare slår RO fast att filmen är stötande.

Med tanke på de allvarliga skador som kunnat inträffa i verkligheten kan innehållet antas väcka starkt obehag hos genomsnittskonsumenten, slår nämnden fast.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenICA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.