Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Mamman till H&M-modellen: Ropa inte varg

Publicerad: 12 januari 2018, 14:37

H&M:s annons med en mörkhyad pojke i en huvtröja med texten "Coolest Monkey in the Jungle" väckte tidigare i veckan stark kritik. Nu uppmanar pojkens mamma kritikerna att lugna ned sig.


Ämnen i artikeln:

H&MReklam

I inledningen av veckan rasade en kritikstorm mot svenska H&M. Bakgrunden är att den brittiska avdelningen av bolaget i sin marknadsföring använt sig av en mörkhyad pojke som bar en tröja med texten "Coolest Monkey in the Jungle".

Kritiker menade att texten i kombination med den mörkhyade pojken spelade in i en rasistisk kontext där mörkhyade liknas vid apor. Många sportprofiler har de senaste åren vittnat om hur de fortfarande kan attackeras av apljud från rasister under matcher.

H&M valde att ta bort bilden men flera profiler knutna till varumärket, däribland The Weeknd och rapparen G Eazy, har valt att bryta sina samarbetsavtal med den svenska modejätten. Även profiler som Sean "Diddy" Combs och LeBron James har kritiserat bilden.

Nu väljer mamman till pojken att ta H&M och bilden i försvar. I en Facebookpost skriver hon: "Jag är mamma till pojken och det här är bara en av hundratals plagg min son agerat modell för. Sluta ropa efter varg hela tiden, det (rasism) är inte en faktor här. Kom över det."

Hon berättar vidare att hon varit på plats under fotograferingen samtidigt som hon medger att alla har rätt till sin egen åsikt om bilden.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&MReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.