Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Man måste krascha med sin byrå”

Publicerad: 18 april 2013, 09:52

Thomas Ekman, vd Tele2.

Foto: Resumé.

Fåret Frank har blivit en framgångssaga för Kinneviks telekombolag Tele2. Men det var en riktig kris i byrårelationen som han föddes ur. – Man måste krascha riktigt hårt med sin byrå för att få frma något riktigt bra, säger bolagets vd Thomas Ekman på Stora Annonsördagen.


Ämnen i artikeln:

Tele 2Stora Annonsördagen 2013Forsman & BodenforsThomas Ekman

Fåret Frank såg dagens ljus för första gången 2008. Tele2 hade  tidigare jobbat framgångsrikt med reklamkonceptet "Bill & Bill"  under lång tid. Men marknaden hade förändrats med fler stora aktörer,  och bolaget, som hade vridit och vänt på Big Bill och Small Bill under  lång tid, ville ha något nytt.

Sex år senare konstaterar Thomas Ekman att Fåret Frank har blivit en  stor framgång, men konceptet föddes inte ur ett byråsamarbete som  rullade på smärtfritt. I själva verket var det precis tvärtom.

– Man måste krascha riktigt hårt med sin byrå för att få fram något  riktigt bra. Och det gjorde vi med Forsman & Bodenfors, säger han.

Thomas Ekman beskriver det som "förlösande" när idén till slut kom till.

– Vi började titta på hur vi kom till. Jan Stenbeck gick mot  strömmen, och sågs lite grann som det svarta fåret. När ordleken cheap  och cheap kom till kändes det klockrent, säger han.

Han konstaterar att många företag är för otåliga och byter  reklamkoncept för ofta. Tele2 har i dagsläget inga tankar på att byta ut  Frank och hans son Francis mot något helt nytt. Särskilt eftersom de  nuförtiden inte behöver investera lika stora summor för att få samma  effekt.

– Vi kan spendera mindre nu. Men det kräver att man från början  spenderar ganska bra för att få det att sätta sig. Det gäller att köra  fullt ut överallt. Man kan också vinna mycket genom att köra på när  andra bromsar sina investeringar, säger Thomas Ekman.

Han menar också att ett tydligt reklamkoncept som speglar bolagets kultur är positivt för hela organisationen.

– Starka reklamkoncept skapar en större lojalitet och driv i bolag.  Det gör att man kan ta ansvar i alla lägen där man möter folk.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.