Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Man ska gasa i dåliga tider"

Publicerad: 13 november 2008, 10:32

Regissören Erik Leijonborg och producenten Kalle Wessblad startar produktionsbolaget Leijonborgwessblad. – Man ska gasa i dåliga tider, nu kan det bara bli bättre, säger Kalle Wessblad till Resume.se.


Erik Leijonborg och Kalle Wessblad gör reklamfilm ihop i nystartade Leijonborgwessblad.

Kalle Wessblad, med mängder av reklamfilmer på meritlistan, har ett förflutet på Oh-la-la, Jarowskij, Brindfors och egna bolaget Harry Douglas. Han har även producerat dramaproduktioner som Snapphanar och häxdansen för SVT.

Erik Leijonborg har regisserat dramaproduktioner som Tusenbröder, Främmande fågel och SVT:s kommande storsatsning om Selma Lagerlöf.

Nu går de ihop och bildar produktionsbolaget Leijonborgwessblad, inriktat på reklamfilm.

– Det känns jättekul. Vi har velat jobba med varandra väldigt länge, säger Kalle Wessblad, som genom åren gjort reklamfilmer för bland annat Vasakronan, Onoff, SvD, SEB och Ericsson.

Duon är i uppstartsfasen och presenterar sig för potentiella kunder.

Hur känns tajmingen att starta upp nu?

– Jag tror att man ska gasa i dåliga tider, nu kan det bara bli bättre.

Hur bra är svensk reklamfilm?

– Det är som vanligt varierande, det finns några som är jättebra. Bäst just nu är SJ:s film som Jesper Kouthoofd gjort, och IQ-filmen, gjord av Mikael Marcimain.

Vad är viktigast för att göra bra reklamfilm?

– Ett bra samarbete och ett bra manus är absolut viktigast.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.