Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Man ska inte förstå annonsen direkt"

Publicerad: 7 april 2011, 12:50

Idag publicerade Metro det sjunde nomineringsbidraget av tio i tävlingen Creative Print Awards. Mellan den 30 mars och 14 april publiceras ett om dagen i tidningen. Vinnaren erhåller en annonskampanj i Metro värd 3 miljoner kronor. Reklambyrån Spinn står för dagens bidrag.


Ämnen i artikeln:

Creative Print Awards

Spinn:s bidrag till Creative Print Awards.

Creative Print Awards är en tävling skapad av Metro och Resumé där framtagandet av kreativa annonslösningar står i centrum. Det sjunde bidraget i tävlingen är från reklambyrån Spinn, uppdragsgivare är Samsung.

Hur tänkte ni kring annonsen?
– Vi ville uppnå två saker, en annonslösning där man inte tar annonsen direkt utan får tänka till lite. Har man väl sett en telefon ser man ju alla. Och sen ville vi hitta en hittills oanvänd yta. Samsung kändes som en given kund eftersom de är mitt uppe i sin lansering av marknadens tunnaste smartphone, säger Claes Carnefeldt, projektledare på reklambyrån Spinn, till Resume.se.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi glömde faktiskt att informera kunden (Samsung) om att annonsen skulle vara i dagens tidning, men de blev imponerade och tyckte att den var jätterolig när de väl såg den. Vår förhoppning är att det tar ett tag för folk att förstå annonsen, man ska inte förstå den direkt, men när de väl ser den hoppas vi att de tycker att den är smart. Ser man en telefon på sidan så ser man ju alla, säger han.

Och fortsätter:

– Vi känner att vi har lyckats skapa stor närvaro utan att ta för mycket yta, sedan hittar man ju alltid saker att fila på. Men i det stora hela är vi jättenöjda.

Arbetsgrupp:

Claes Carnefeldt, projektledare.
Mats Malmquist, ad.
Ulf Öjerbrand, ad.
Christofer Lann, copy.
Markel Ahlenius, ad assistent.

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Creative Print Awards

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.