Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Man skapar en positiv reklamkultur"

Publicerad: 8 februari 2011, 13:30

Fler och fler företag satsar på GPS-marketing. Simon Wallén är marknadsansvarig på Rabble, som tagit fram en applikation för ”Location based coupons”. – I takt med att Facebook Places blir större får alla upp ögonen för GPS-marketing, berättar han för Resume.se.


Tre av Rabbles grundare:Daniel Zeitoun, Sergej Kotliar och Simon Wallén.

Genom att ladda ned applikationen Rabble kan användaren få erbjudanden om mobila kuponger från alla de ställen i närheten som använder tjänsten. För att sedan få den faktiska kupongen måste man bege sig till butiken eller restaurangen som står bakom erbjudandet.

– Näringsidkare kan synas på ett sätt som kunden vill. Man kan aktivt själv välja om vill ta del av reklamen. På så sätt skapar man också en positiv reklamkultur, säger Simon Wallén.

Rabble startades under våren 2010 och i slutet av sommaren släppte man sin applikation till Android. Till iphone hade man släppt den någon månad tidigare. Än så länge är man framför allt verksam i Stockholmsområdet.

– Målet för 2011 är att vi ska finnas nationellt, i hela Sverige. Alla ställen i Sverige kan använda vår tjänst.

Simon Wallén berättar att responsen har varit positiv, både från användarna och kunderna.

– Det är en väldigt nytänkande produkt och det smittar av sig i alla led, ändå från personen som står i kassan till en person som sitter i ledningen.

Han menar att en av fördelarna med företagets applikation är att det är möjligt att slipa på texterna i en kampanj när kampanjen redan igång. En möjlighet som inte finns när det gäller till exempel print-kampanjer.

– Vi ser en jättemöjlighet att ta andelar från tryckta annonser och kuponger. Dessutom finns det miljöaspekt i det här, vår lösning är lite av ett statement: Vi vill ha bra resultat men vi är också medvetna om miljön.

Rabble har idag 12 anställda, merparten av dessa är mediasäljare.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.