Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Man utgår ifrån att folk är dumma i huvudet”

Publicerad: 8 maj 2012, 10:33

Jessica Bjurström och Frank Hollingworth.

Foto: Stefan Borgius och Sören Andersson.

KU tog idag, tisdag, upp miljöpartiets motion om att minska reklamtiden i tv. Komms vd Jessica Bjurström tycker inte att det är mängden sekunder som gör en bra reklamfilm. Kings cd Frank Hollingworth är inne på samma linje: – Jag tycker att man ska ta tittaren på största allvar och inte pressa ned budskapen. En bra reklamfilm behöver man bara se en gång för att komma ihåg den, men 80 procent av de reklamfilmer som sänds tillhör inte den kategorin, säger han.


Ämnen i artikeln:

KingKommFrank HollingworthJessica Bjurström

KU tog idag upp frågan om att minska reklamtiden i tv från 12-8  minuter. Miljöpartiets förslag, som stöds av Socialdemokraterna, har  fått TV4 att gå i taket och om det vill sig riktigt illa måste man  flytta verksamheten utomlands.

Komms vd Jessica Bjurström tycker dock att man får avvakta och se vart det hela landar:
–  Det alltid enklare att kommentera fakta, men det här känns ju inte som  någon ny diskussion, utan det har alltid funnits motståndare till  reklamfilm. Det görs ändå mycket bra reklamfilm i Sverige, men man måste  komma ihåg att det inte är mängden sekunder som avgör om en reklamfilm  är bra eller ej, säger hon.

Hon konstaterar att det uppenbarligen  finns en efterfrågan som motsvarar 12 minuters reklamfilm per timme med  tanke på att kanalerna många gånger är fullbokade, men att man inte får  glömma av att det finns många olika kommunikationsformer att tillgå och  att reklamfilm bara är en av dessa:
– Jag har ännu inte fått några frågor från medlemmarna kring motionen och dess eventuella effekter, säger Jessica Bjurström.

King är en av de byråer som har gjort sig kända för att vara framgångsrika inom just reklamfilm.

Byråns cd Frank Hollingworth menar att det inte är kvantiteten som spelar någon roll, utan kvaliteten:
–  Om jag blir avbruten av bra reklam blir jag glad, men reklam är många  gånger alldeles för dålig och då blir man bara förbannad, säger han.

Han  anser att 80 procent av all tv-reklam som sänds inte håller måttet och  menar att man måste ta tittarnas kritik på största allvar och inte  pressa ned budskapen:
– Om många människor tycker att det är jobbigt att bli avbrutna av reklam så måste man lyssna på det, säger Frank Hollingworth.

Han  tror att branschen många gånger är fast i gamla tankebanor från  1950-talet där man använder mediebyråernas mått grp och trp för att  räkna ut hur många som nås av en reklamfilm:
– Man behöver bara se  en riktigt bra reklamfilm en gång för att komma ihåg budskapet, men om  sänder reklamfilmen tio gånger på kort tid utgår man ifrån att folk är  dumma i huvudet.

Hur ser du på det här med att ljudet ofta höjs när reklamfilmen körs?
–  Det är dåligt för annonsörerna att man gör detta och jag tror knappast  att man får fler att lyssna bara för att ljudet höjs. Snarare tvärtom,  säger Frank Hollingworth.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.