Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Män vill få män att tacka nej

Publicerad: 27 November 2013, 07:36

Män bör tacka nej till helmanliga paneler och i stället ge plats åt kvinnorna. Det menar Thomas Frostberg, ekonomikrönikör på Sydsvenskan, Fredrik Wass, journalist och bloggare samt rättssociologen Marcin de Kaminski som startat den nya kampanjen ”Tacka nej!”, i samarbete med Rättviseförmedlingen.


Ämnen i artikeln:

Lina ThomsgårdRättviseförmedlingenFredrik Wass

För tre år sedan lanserade Rättviseförmedlingen kampanjen ”Tacka ja!” för att fler kvinnor skulle ta plats i media och paneldebatter.

Nu kommer kampanjen ”Tacka nej!”.

Syftet är att få män att tacka nej till att medverka paneler där det bara är män.

– Äntligen ett initiativ där män som vill arbeta för jämställdhet gör det  genom att ta ett steg tillbaka – för att motivera arrangörer att  inkludera fler, säger Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård och fortsätter.

– Rättviseförmedlingen applåderar  det här uppropet. Av experterna som syns i nyhetsmedia världen över är  80 procent män, och många fortsätter boka expertpaneler och jurys utan  en enda kvinna. På så vis fortsätter vi reproducera stereotypen om  experten som man och det är ett konkret demokratiproblem - utöver att vi  såklart går miste om kompetens.

Hon menar vidare att det handlar om att utmana normen och ”passa micken” till fler.

– Och då  handlar det inte bara om kön, även om folk gillar att konstruera en  dikotomi där de ger en kvinna eller någon som utmanar vithetsnormen en  plats. Varför inte göra omvänt, fyll scenen med dom som inte redan står i  telefonboken – och kvotera sen in en av de ni alltid annars ringer.  Tänk så livgivande för samtalen!

Kampanjen har hashtagen #tackanej och kampanjsajten heter tackanej.se.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.