Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Månadens kampanj tillbaka

Publicerad: 16 juni 2010, 13:55

Resumé och byråerna som under våren lämnade tävlingen Reklamallsvenskan har diskuterat färdigt. Resumé har tagit intryck av byråernas argument och tar med sig dem i den framtida utvecklingen av tävlingen. Nu står det fritt för varje enskild byrå att ta ställning till resultatet av diskussionerna. Resumé hoppas att så många byråer som möjligt väljer att åter delta i tävlingen.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamViggo CavlingFrank HollingworthJessica Bjurström

Frank Hollingworth, Göran Åkestam, Viggo Cavling och Jessica Bjurström

Samtalen mellan Resumé och 6 av de 26 byråerna – DDB, King, F&B, Åkestam Holst, Garbergs och Lowe Brindfors – har varit konstruktiva och lett till en intressant diskussion om Reklamallsvenskans utveckling och position och hur tävlingen kan utvecklas framöver.

Byråerna vill se en tävling som går ut på att diskutera kampanjer och lyfta fram goda exempel snarare än att lista och ranka bidragen i tävlingen. Ur det resonemanget kom ett förslag att göra om tävlingen till ett arrangemang med en betydligt mindre jury på cirka fem personer som lyfter fram ett antal goda ­exempel utan att inbördes ranka kampanjerna och utan att göra någon topplista.
– Vi skulle hellre se en fördjupad diskussion om ett mindre antal bra jobb än den ganska ytliga redovisning som den nuvarande formen medger, säger Frank Hollingworth, cd på King och en av dem som har deltagit i diskussionerna.

Det är dock en mycket kraftig förändring av tävlingen, som Resumé inte är beredd att göra mitt under pågående tävlingsperiod. Framför allt av respekt till alla byråer och människor i branschen som på olika sätt engagerar sig i tävlingen och tycker om den som den är i dag.

Däremot ska Resumé ta till vara de inspirerande idéerna på annan plats i tidningen, bland annat genom att införa vinjetten Veckans val under hösten där branschens duktigaste medarbetare får dissekera och diskutera väl valda reklamkampanjer.
– Jag har lärt mig otroligt mycket om reklambranschen­ under våra långa samtal om vår tävling. Hur man arbetar i en jury och vad som faktiskt är viktigt för landets bästa kreatörer, säger Viggo Cavling, chefredaktör på ­Resumé.
– Min förhoppning är att vi, som branschens största och ledande tidning, ska kunna presentera och analysera de största och viktigaste kampanjerna. Reklamallsvenskan är en väg att gå. Veckans val är ett annat sätt. Under hösten hoppas jag kunna presentera ännu fler vägar att analysera den bästa reklamen som görs i Sverige. Jag är övertygad om att intelligent reklam är den bästa och billigaste vägen till ökad försäljning och starka varumärken.

Dessutom gör Resumé redan nu en del förändringar av ­Reklamallsvenskan genom att byta tillbaka till namnet Månadens kampanj samt plocka bort topplistorna över den löpande byråställningen i tävlingen för varje nummer, och endast redovisa ställningen två gånger per år.
– Det är bra och visar att man är beredd att lyssna på den bransch man bevakar, säger Göran Åkestam, vd för Åkestam Holst.

De 6 byråer som har deltagit i förhandlingarna med Resumé vill dock avvakta utvecklingen under hösten innan de väljer att delta i tävlingen.
– Vi tror helt enkelt att det finns mer att göra, för att ­Månadens ska bli den källa till inspiration som vi alla gärna deltar i, både med inskick och juryarbete, säger Göran Åkestam.

Under hösten ska Resumé också utvärdera tävlingen grundligt tillsammans med alla byråer som vill engagera sig i den på olika sätt och låta branschen vägleda oss i den fortsatta utvecklingen av tävlingen.

Sveriges Kommunikationsbyråers vd Jessica Bjurström har varit en lyssnande part i diskussionerna:
– Förbundet har lyssnat på diskussionen utan att vara drivande. Några av våra medlemmar har startat diskussionen och vår uppgift är förstås att vara lyhörda för hur samtalen utvecklas.

Jessica Bjurström anser att reklamtävlingar är ett bra sätt för byråer att få respons på sitt arbete och utveckla sig kreativt. De är en bra temperaturmätare på vad som händer i branschen just nu.
– Att belönas i reklamtävlingar är ett sätt att visa sin goda insikt och kreativa ­talang, att man gör ett bra jobb för sina kunder helt enkelt. Därför tycker jag att reklamtävlingar fyller sin funktion för alla parter i branschen, säger hon.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.