Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Många har gratulerat mig till kampanjen”

Publicerad: 1 April 2014, 13:44

Sean Erikssons bilder bredvid JC-kampanjens

Foto: Sean Eriksson och JC/Fredrik Etoall.

Tidigare i våras släppte JC en ny kampanj där modellen Erika Linder fotades som både tjej och kille. Fotograf är Fredrik Etoall. – Men det är 20 personer som gratulerat mig till kampanjen, trots att jag inte ens fotat den, säger Sean Eriksson, frilansande fotoassistent.


När Resumé kontaktar Sean Eriksson uppger han att han fotat Erika Linder på ett liknande sätt som JC gjort, redan för ett år sedan, under en testplåtning.  

Sedan visade han upp fotona när han sökte jobb hos fotograf Fredrik Etoall. Men han fick inget jobb.  

När JC-kampanjen tidigare i våras lanserades kände Sean Eriksson igen stilen på bilderna.  

– Jag tänkte: jävlar, det där är min bild. Men sen såg jag att Fredrik Etoall stod som fotograf. Det är många grejer som känns lika med mina fotografier. Stylingen och håret, till exempel.  

Men Fredrik Etoall säger att han plåtat Erika sedan tre år tillbaka, och att det är hennes grej att göra bilder som ser ut på det viset.  

– Helt ärligt så vet jag att jag träffat Sean, men jag kommer inte ihåg hans bilder. Jag vet inte hur de ser ut. Erika har själv inspirerat till Erika-fenomenet, säger han.  

Han uppger också att idén till att fotografera Erika Linder på det sätt som gjorts inte kom från honom.  

– Jag var inte anlitad när idén kom upp. Det verkar som om ni uppfattat att jag stulit idén till hans bilder men det har jag inte gjort.  

Sean Eriksson vet inte hur han ska tolka att bilderna för JC-kampanjen är lika de han tagit, och att det kan vara ett sammanträffande.  

– Jag ser det mer som en komplimang. Att jag hade en bra idé. Nu är det inte mycket man kan göra åt saken.  

Eleonore Säll är marknadschef på JC. Hon berättar att idén till fotograferingen är hennes och att hon anlitade Fredrik Etoall för uppdraget efter att hon pratat ihop sig med Erika.  

– Idén till kampanjen kommer från mig, inte från någon annan. Detta är Erikas egna look, Googlar man henne inser man ganska snabbt att hon ser ut så. Fredrik Etoall har jobbat med Erika Linder innan kampanjen också.

Resumé har sökt Erika Linder för en kommentar.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.