Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Många pratade om nya roller på byråerna”

Publicerad: 1 december 2011, 15:49

Digge Zetterberg

Det blev drygt 40 priser för de svenska byråerna i årets upplaga av Eurobest. Resumés reklambloggare Digge Zetter Odh var på plats i Lissabon. – Den svenska medaljskörden känns väl helt ok, säger hon till Resume.se.


Årets upplaga av reklamtävlingen Eurobest är avslutad. Tidigare i dag presenterades vinnarna.

– Vinnarna var väl, ungefär som väntat, i mångt och mycket en upprepning från vårens reklamtävlingar. Många väntade, till exempel star player, men några oväntade som DDB:s Grand Prix i utomhus. Självklart väldigt kul att Guldskriftsvinnaren Magnus Jakobsson vann guld i Print Craft copywriting-kategorin. Dock förstod jag inte alls hur Rom kunde vinna advertiser of the year. Baserat på EN reklam, säger Digge Zetterberg Odh till Resume.se

Vilka trender gå att skönja av årets Eurobest?
– Kanske inte så mycket att se utifrån de belönade bidragen, men utifrån vad det pratades om:  många pratade om nya roller på byråerna, och hur man anställer technical directors samtidigt som storytelling, eller förmågan att kunna berätta en historia som berör fortfarande är avgörande. På Wieden Kennedys seminarium pratade man om the power of your own voice och att kunna förmedla den och sin historia. Dan Wieden
sammanfattade det i ett filmat inlägg: just move me dude, säger Digge Zetterberg Odh.

Hon fortsätter:

– Nu när man måste realtidsregissera konversationen kring ett varumärke blir ju denna förmåga att använda den egna rösten och att ha en historia att berätta ännu viktigare.

Känns den svenska medaljskörden rättvis eller borde vi fått fler?
– Svenska medaljskörden känns väl helt ok. Jag tycker att vi står oss fint.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.