Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Mångfalden i svensk reklam inte större nu än för 10 år sedan"

Publicerad: 7 juni 2019, 07:56

Under och strax efter flyktingvågen ökade representationen hos Sveriges tio största annonsörer, utöver det har den i princip legat stilla de tio senaste åren. Icke-vita är fortfarande kraftigt underrepresenterade i reklamen. Det visar ny forskning från Handelsforskarna Sofia Ulver, Nina Åkestam, Sara Rosengren och Christofer Laurell.


Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamReklam

Det har länge funnits en kritik om att reklam i allmänhet inte speglar de målgrupper den riktar sig till. Den allmäna uppfattningen tycks dock vara att utvecklingen de senaste åren gått åt rätt håll. Men enligt preliminära resultat från två nya rapporter från Handelsforskarna Sofia Ulver, Nina Åkestam, Sara Rosengren och Christofer Laurell verkar den tesen inte stämma.

De fyra forskarna har studerat kommunikationen från Sveriges tio största annonsörer och konstaterar att icke-vita fortfarande är kraftigt underrepresenterade i svensk reklam. Under morgonen har de presenterat några av resultaten och författat en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter. I artikeln konstaterar forskarna att Sverige de senaste åren fått en ökad andel födda utanför Europa, en förändring som inte fått någon inverkan på vilka som syns i den svenska reklamen. De senaste tio åren har representationen av icke-vita stått i princip stilla.

"Däremot skedde en signifikant ökning 2016 efter flyktingvågen hösten 2015, men gick lika skarpt ner igen till 2017." skriver forskarna.

När det gäller hur multikulturell reklam tas emot på sociala medier är 85 procent av kommentarerna öppet mångfaldskritiska.

"Enligt dem (kritikerna reds. anm) har reklam med multikulturell representation ökat drastiskt de senaste åren och är grundad i ängslig politisk korrekthet. Precis som forskare, medier i allmänhet, och public service i synnerhet framställs alltså marknadsaktörer av den mångfaldskritiska opinionen som politiskt och till och med statligt styrda.

Tillsammans indikerar de här två studierna att bilden på sociala medier av hur reklamen ser ut, och hur den faktiskt ser ut, skiljer sig åt dramatiskt" skriver de vidare.

För människor som jobbar med marknadsföring påpekar forskarna vikten av att vara medveten om de här förhållandena. De skriver även att varumärken bör bli bättre på att undvika stereotyper kring hur människor med utomeuropeisk bakgrund porträtteras.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.