Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Manpower söker global byrå

Publicerad: 16 September 2009, 13:28

Sugen på ett globalt reklamuppdrag i 50-miljonerkronorsklassen? Läs vidare. Svensken Joakim Mörnefält håller i taktpinnen när Manpower söker en ny global reklambyrå.


Ämnen i artikeln:

ManpowerJoakim Mörnefält

truefalse

Joakim Mörnefält, marknadsdirektör för Man­powers nordiska marknad, har huvudansvaret för företagets globala pitch.

Resumé kan avslöja att bemanningsjätten Manpower går ut i en global pitch värd cirka 50 miljoner kronor i byråintäkt årligen.

När Manpower ser sig om efter en global reklambyrå är det som en internationell jätte med 4 500 kontor i 80 länder. Bolaget är listat på New York-börsen och omsatte 21 miljarder dollar 2007.

Huvudkontoret ligger i Milwaukee men pitchen styrs av Joakim Mörnefält, marknadsdirektör för den nordiska marknaden men med ett specialuppdrag från huvudkontoret när det gäller det globala varumärket. Han har också titeln head of global brand strategy. Res­dagarna till USA räknas till en i månaden.
– Jag kan bekräfta att vi har träffat ett antal byråer för att titta på vilka möjliga vägar Manpower har på en global marknad.

Men att kalla det för en pitch är han inte beredd att göra.

År 2006 relanserade Manpower sitt varumärke med hjälp av designbyrån Wolff Ollins
Enligt Resumés källor är Joakim Mörnefälts uppdrag att kartlägga var varumärket står på den globala arenan.

Taktiken är att ha en flerstegsraket klar när hög­konjunkturen börjar anas. Då ska byråerna vara helt startklara och en ny plattform kunna kablas ut.
– Vi gör det här för att vi vill vara förberedda när ekonomin vänder och då ska vi veta exakt vad som händer och vad vi ska göra, säger Joakim Mörnefält.

Och nu söker ni en global byrå?

– Vi vill i varje fall titta på möjligheterna.

Joakim Mörnefält leder arbetet tillsammans med Emma van Royn, chief of global marketing.

Då har du en extremt central position i det här företaget.
– Det kan man säga.

Bland de nätverk som försöker att imponera på Joakim Mörnefält och Emma van Royn finns – enligt Resumés källor – bland andra Fallon och McCann.

Men någon bekräftelse är inte Joakim Mörnefält beredd att lämna.
– Jag kan inte bekräfta vilka byråer som vi träffar.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

ManpowerJoakim Mörnefält

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.