Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Marbodal byggde minikök i fyr för kampanj

Publicerad: 9 april 2015, 08:28

Marbodals kök i fyren Pater Noster

Foto: Pressbild

Kan en liten yta rymma ett stort kök? Den frågan ställde sig köksvarumärket Marbodal.


Ämnen i artikeln:

Ahlstrand & WållgrenMarbodal

Eftersom bostäderna – framförallt i storstäder – krymper i dag såg Marbodal ett behov av att utveckla produkter anpassade för mindre ytor, men utan att tumma på några funktioner.

Kampanjen, som drog igång i veckan, ska lansera köksvarumärkets flera produktnyheter som är speciellt framtagna för att skapa mer plats i mindre kök. Som en del av kampanjen byggdes därför ett litet kök högst upp i Pater Noster, en fyr utanför Marstrand. Utmaningen? Att på åtta kvadratmeter bygga ett komplett kök.

– Det här är en viktig lansering för oss. Vi ville göra något annorlunda och sticka ut samtidigt som våra produktnyheter tydligt skulle lyftas fram. Vi vet att extra yta och smart förvaring är något som alla våra kunder vill ha och den här kampanjen visar verkligen det på ett oväntat sätt, säger Axel Karlsson, marknadschef på Marbodal.

Reklambyrån Ahlstrand & Wållgren fick uppdraget att lansera Marbodals nya produkter. De sökte efter en liten yta för att där bygga ett "fullt fungerande modernt kök". Med det ville de visa att en liten yta kan upplevas som stor med rätt produkter. Slutresultatet, köket i Pater Noster, beskrivs som modernt och funktionellt.

– Fyren gav oss en fantastisk plats för att visa produktnyheterna men även Marbodals snart hundraåriga kunskap av att bygga kök. Herregud vad många det var som sa till oss att vi var galna och att det aldrig skulle gå – men vi gjorde det! Och det blev en fantastisk kampanj tillslut. Med lite passion, målmedvetenhet och hårt jobb kan det omöjliga bli möjligt, säger Joakim Wållgren, copywriter på Ahlstrand & Wållgren.

Kund:
Dan-Axel Karlsson, marknadschef
Catrina Thollström, konceptutvecklare
Tina Ellingsworth, grafisk formgivare
Johanna Wirsen, marketing communications manager
Charlotte Wessman, marknadschef Nobia

Byrå:
Joakim Wållgren, cd/copywriter
Ulf Ahlstrand, strategi/kundansvarig projektledare
Helena Bengtsson, projektledare
Cristopher Gedda Westrell, art director

Produktion:
Lena von der Burg, byråproducent, Colony
Johan Tappert, regissör Folke film
Joi Persson, producent Folke film
Jonas Stenqvist, Magnus Lewenhaupt: Dareville Productions

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.