Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Marcimains filmer för C More – en ripoff?

Publicerad: 10 september 2012, 13:13

Reklamfilmerna som Mikael Marcimain regisserade för C More är en ripoff. I alla fall om man får tro Teddy Goitom, chefredaktör för videomagasitet Stocktown.
– Det är otroligt snarlikt det vi har gjort, säger Teddy Goitom till Resumé.


Originalet och kopian?

I förra veckan berättade Resumé om C Mores nya reklamfilmer, signerade succéregissören Mikael Marcimain. Men det är inte alla som tycker att de 14 reklamfilmerna är unika. I juni 2011 lanserade chefredaktören Teddy Goitom det globala videomagasinet Stocktown.com i samarbete med Kulturhuset Lava.

I samband med lanseringen producerade Teddy Goitom och Senay Berhe ett 20-tal filmer där olika personer, utan manus, fick berätta om sina personliga val och reflektera kring filmer på internet man inspirerats av.

Ett flertal läsare har hört av sig till Teddy Goitom den senaste veckan och hävdat att C Mores filmer är väldigt lika Stocktowns.

– Det känns lite snopet. Man kan också se det som en komplimang Jag känner inte till Marcimains tidigare filmer, men har hört att han är en hot-shot. Nu skulle jag vilja veta hur han tänkte, var han fick idéerna ifrån, säger Teddy Goitom.

Tänker du gå vidare?
– Nej, jag vet inte hur jag ska gå vidare. Det är otroligt snarlikt det vi har gjort. De har använt samma koncept och filmat människor som pratar om sin personliga relation till filmer. Precis det som vi gjorde.

Manéret känns inte helt unikt. Hur hittade ni själva inspiration till filmerna?
– Vi kollade lite på nätet. Det är klart att man måste ha referenser för att hitta inspiration och känsla.

Tycker du att Marcimains filmer för C More är ett plagiat?
– Jag tycker de är en tydlig rip-off.

Hur känns det när man jobbar med en idé som sedan hamnar i ett större sammanhang?
– Det känns underligt, man undrar hur de egentligen tänkte. Det vi gjorde var ett ideellt projekt. Nu kommer ett kommersiellt bolag, tar idéerna och gör en rip-off. Det som gör mest ont är att man känner sig överkörd.

Mikael Marcimain befinner sig på den årliga filmfestivalen i Toronto. Han har själv inte sett Stocktwons filmer.

Hur ser du på att de tycker att du gjort en rip-off på deras koncept?
– Det är löjligt. Det är inget märkvärdigt med de här filmerna. Det är bara människor som tittar in i en kamera. Det är som att titta på en romantisk komedi och se likheter med "Harry mötte Sally", säger Mikael Marcimain.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.